söndag

SÖNDAG DEN 9 APRIL

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 9 april
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet
Så var det söndag igen och den här söndagen kanske det inte handlar så mycket om min personliga utkikspunkt på livet utan mer om vår gemensamma utkikspunkt. Här är ett utdrag från veckans tidningsrubriker:
Vi kan lugnt påstå att vi lever i en orolig och osäker tid. Vi kan till och med uppleva det som att ondskan kommer närmare och närmare inpå oss.

Hur ska vi förhålla oss till allt som händer omkring oss? Stefan Gustavsson skriver ett inlägg på SEA:s hemsida om ett kristet förhållningssätt i katastroftider:

Stefan Gustavsson om terrordådet: "Som kristna sörjer vi idag med dem som gråter och vi vredgas över ondskan
   Terrordådet i Stockholm är en attack, inte bara på de många enskilda människor som så tragiskt drabbades, utan också på vår nation och på den civilisation vi är en del av.
   Som kristna, efterföljare till Jesus från Nasaret, sörjer vi idag med dem som gråter och vi vredgas över ondskans destruktiva kraft. Mitt i mörkret sätter vi vår förtröstan på den Gud som Jesus Kristus uppenbarar. Med orden i Psalm 46: ´Gud är vår tillflykt och styrka, en hjälp i nöden, väl beprövad.´"
   Läs mer HÄR.

Med dessa ord vill jag önska dig en välsignad ny vecka.
Peter Baronowsky 

___________________
 
Har Gud skapat hjärnan eller har hjärnan skapat Gud?

Rupeba.se fyllde nio år den första april i år. Det firar vi med att varje dag under veckan publicera en artikel från den första tiden.



Jag hör ibland kristna som säger ”Sån är inte min Gud” eller ”det tillåter min Gud”.Det verkar som om ”din Gud” alltid tycker som du i alla frågor. Vad praktiskt det måste vara att ha en ”Gud” som håller med mig i allt och sanktionerar alla mina åsikter.

Jag skulle vilja fråga alla som talar om ”sin gud”:”Vad intressant! Var kommer han (eller hon) ifrån? – Hur lärde du känna ´din Gud´? – Hur odlar du gemenskapen med ´din Gud´?”


Bibelns Gud säger att du inte ska ha några andra gudar än honom. Och det enda säkra sättet att lära känna Bibelns Gud är att läsa om honom i Bibeln.


Har Gud skapat hjärnan eller har hjärnan skapat Gud? Om det är hjärnan som har skapat Gud, om Gud bara är en fantasi som vi tänker ihop själva, då är naturligtvis alla varianter lika bra och då kan man ju hålla sig med vilken Gud man tycker.Men om det är så att Gud finns på riktigt och han har skapat hjärnan och oss, vilket Bibeln påstår, då borde det viktigaste vara att lära känna honom och ingen annan ”Gud”.
_________________ 

9 april - 3 Mos 14
DIN ARVEDEL
Bibelläsning: Tredje Moseboken 14
När ni kommer in i Kanaans land, som jag ger er till arvedel…  (3 Mos 14:34 FB)


Kapitlet handlar om hur man ska handla om någon har fått spetälska. Men mitt bland alla uppmaningar hur man ska bete sig i dessa fall finns påminnelsen om det som skulle komma ”När ni kommer in i Kanaans land…” (vers 34).

Israels barn hade fått en arvedel, som de ännu inte tagit emot. De var fortfarande i öknen på väg från slaveriet i Egypten. Ingen hade varit i landet som var deras arvedel. Ingen visste så mycket om det. Men det var deras. Det var deras arvedel som de skulle få ta emot.

Du har också fått en arvedel. Har du tagit emot din arvedel? Det finns kanske kristna som fortfarande lever ”i öknen” trots att de fått en fantastisk arvedel.


Efesierbrevets författare försöker ständigt påminna oss om vårt arv. Det verkar som om församlingen i Efesos levde som om de inte hade någonting, trots att de hade fått allt ”..han har välsignat oss med all den himmelska världens andliga välsignelser” (Ef 1:3).

Sedan ges några exempel på vad vi redan fått i Kristus:
- vi har fått förlåtelse (vers 7)
- vi har fått vårt arv enligt hans vilja (vers 11)
- vi har fått den Helige Ande (vers 13)

Därefter ber Paulus att efesierna ska få sina hjärtans ögon öppnade så att de kan förstå hur rikt arvet är som de redan har fått (vers 18).


Israels barn som levde under tiden som Tredje Moseboken beskriver fick aldrig uppleva att komma in i det förlovade landet, trots att det var deras arvedel.



==> Mannakorn att tugga på under dagen: Min bön är:Låt det inte hända igen! Jag ber att alla vi kristna ska kunna förstå vilket arv vi har fått och våga ta emot det i tro.
_________________
 
Ord för dagen den 9 april - Johannes 3
(NT och Psaltaren på ett år)
FÖDD AV ANDE - EVIGT LIV
Bibelläsning: Johannesevangeliet 3
"Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv."
(Joh 3:16 FB)

I detta kapitel talar Jesus om nödvändigheten att födas på nytt. "Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande"(Joh 3:6 FB).
Jesus talar också om varför han kom till världen: för att ge evigt liv till var och en som tror på honom (Joh 3:16+36).
Vi får inte evigt liv på grund av våra gärningar eller på grund av att vi är snälla. Vi får evigt liv genom vår tro på Jesus.
- Borde jag inte vara ivrigare att berätta detta för andra?
==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Jesus, hjälp mig att idag leva och tala så att människor får en längtan att lära känna dig bättre.
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar