onsdag

ONSDAG DEN 19 APRIL

Historisk-kritisk bibelsyn och trons Jesus 
BIBELSYN OCH BIBELBRUK - del 1
Jag håller just på att läsa en bok av Joseph Ratzinger, kanske mer känd som påve Benediktus XVI. Bokens titel är Jesus från Nasaret.

Ratzinger berättar i förordet om sin teologiska utgångspunkt för boken. Han berättar hur det under 1950-talet kom en mängd teologiska böcker med utgångspunkt i den historisk-kritiska bibelforskningen, som försökte beskriva den "historiske Jesus". Då jag läser det kommer jag ihåg då jag själv läste teologi i min lärarutbildning i slutet av 1960-talet. Vi läste då böcker som "Den historiske Jesus i ny belysning" av Ethelbert Stauffer.

Ratzinger beskriver hur avståndet mellan "den historiske Jesus" och "trons Kristus" vidgades, så de två bilderna av Jesus blev helt skilda från varandra.

Joseph Ratzinger förkastar inte den historisk-kritiska forskningen. Den har sitt berättigande, men det har också sina begränsningar. Den behandlar inte de viktigaste frågorna för den som ser Bibeln som Guds ord till oss idag. Frågor om Guds existens och handlande idag har ingen plats i den historisk-kritiska bibelforksningen.

Den historisk-kritiska forskningen undersöker skrifterna från ett "där- och då-perspektiv" och har ingenting att säga i ett "här- och nu-perspektiv". Ratzinger framhåller att den historisk-kritiska bibelsynen:
- inte är nog för den som ser Bibeln som en helig skrift, inspirerad av Gud
- studerar varje bibelbok separerad från helheten medan den troende läser Bibelns böcker som en helhet, "kanonisk exegese"
- studerar den historiske Jesus utifrån källkritisk forskning, medan den troende ser Kristus som nyckeln till att förstå Bibeln som helhet, kristologisk hermeneutik

Ratzinger skriver att synen på Jesus som Gud överskrider den historiska metodens möjligheter och öppnar för en större dimension.

Då jag läser Ratzingers utgångspunkt för sitt teologiska arbete ser jag framför mig en bild. Den historisk-kritiska forskningen är som att studera ett fotavtryck. Ett vetenskapligt studium av fotavtrycket kan ge en del information. Man kan kanske räkna ut hur gammalt det är, man kan mäta fotavtryckets storlek och form, man kanske till och kan avgöra om det är en man eller kvinna som har gått där, man kanske till och med kan avgöra vikten på den som har gjort fotavtrycket.

Men man kan inte ge svar på frågan vem personen är idag. Genom att möta personen kan man inom bara några sekunder få bild som är helt överlägsen den man fick genom att bara studera fotavtrycket.

Ratzingers slutsats kvarstår. Vi kan ha en del nytta av den historisk-kritiska forskningen, men den är helt otillräcklig för den som tror på Gud.

/Peter Baronowsky 

__________________
 
Nyhetsflödet onsdag den 19 april
Dagarna efter terrordådet blir påsken mer postsekulär än någonsin
- Björn Wiman i Dagens Nyheter - "I dag talar allt fler till och med om ett ”postsekulärt” samhälle, där religionen blir allt mer synlig på olika nivåer. I Sverige har vi länge inbillat oss att moderniteten har skrubbat oss rena från alla sorts trosföreställningar, men de senaste åren har vi fått inse att religionen – vare sig vi vill eller inte – är en kraft att räkna med också i det moderna samhället. Den är som vädret: bra eller dåligt, det finns där.
   Att bejaka denna insikt är dock inte detsamma som att erkänna religionens ”triumf” eller överhöghet. Snarare handlar ”postsekulär kompetens” – som nyligen poängterades i ett intressant nummer av tidskriften NOD – om en sorts kritisk självreflektion hos den sekulära människan. Att erkänna och införliva religiösa tankebanor och erfarenheter blir en väg mot en bredare och mer fullständig förståelsen av världen – och en insikt om att den mänskliga kulturens rottrådar inte låter sig huggas av hur enkelt som helst."
Läs mer HÄR.


"S riskerar misstroendevotum efter beslut om friskolor"
- Världen idag - "S-kongressens beslut om religiösa friskolor går stick i stäv med vad riksdagens majoritet har slagit fast. Det framhåller KU-ledamoten, Tuve Skånberg (KD), som menar att resultatet kan bli ett misstroendevotum mot ansvarig minister."
Läs mer HÄR.


På norsk: Steg 5: Tilgivelse. Har du opplevd kraften å bli tilgitt?
- Perleportalen - "Ordet «synd» i Bibelen er oversatt fra et gresk ord som egentlig betyr «å bomme på målet». Synd er altså ganske enkelt å ta feil av målet med livet.
   Hva er det da som er målet?

Målet med livet er fremfor alt å leve i harmoni med Gud. Den første artikkelen i denne serien handlet nettopp om dette: Å finne hvile for den lengselen som bor i hvert menneske.

Men målet er også å leve i harmoni med andre mennesker, med resten av skapelsen og i harmoni med seg selv. Å ikke tro på Jesus beskrives også som synd i Bibelen (Joh 16,9). Det er naturlig, for tror vi ikke på ham, kan vi jo heller ikke leve i harmoni med ham. Alt vi gjør i livet som forstyrrer denne harmonien med Gud, er altså synd. Det kan være «store» ting som alle mennesker kan se, og det kan være «små» ting som ingen andre enn vi selv merker."

Les mer HER

________________
 
19 april - 3 Mos 24
REN OLJA - 3 Mos 24
Bibelläsning: Tredje Moseboken 24
"Befall Israels barn att bära till dig ren olja av krossade oliver till ljusstaken, så att lamporna kan sättas upp dagligen."  (3 Mos 24:2 FB)

Ljusstakens uppgift var att kasta ljus på det som fanns runt omkring. Vad var det som fanns runt ljusstaken? Det var skådebröden.

Ljusstaken beskrivs i Uppenbarelseboken som församlingen (Upp 1:20) och brödet är livets bröd (Joh 6:36), Kristus. Församlingens uppgift är att kasta ljus på Jesus, att göra Jesus synlig på jorden.

Ljusstaken bestod av sju olika lampor som tillsammans skapade det ljus som gjorde skådebröden synliga. Vi är var och en en lampa i helheten. Ni är världens ljus, säger Jesus (Matt 5:14). Och det ljus vi tillsammans skapar gör Jesus synlig.

Vi får bära fram ren olja av krossade oliver dagligen, ett liv som är helgat åt Herren.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att göra Jesus synlig genom mitt liv.

___________________
 
Ord för dagen den 19 april - Psalm 46
 
                                   BLI STILLA
Dagens bibelläsning: Psalm 46
"Bli stilla och besinna att jag är Gud, upphöjd bland hednafolken, upphöjd på jorden." (Ps 46:11 FB)

Att bli stilla kan ofta upplevas som en bortglömd konst i våra dagar. Våra dagar är fyllda av aktiviteter. Vilodagen har krav på sig att vara aktivitetsdagen.

Det sägs att vi en normal dag tar emot mellan 3.000 och 10.000 intryck i form av informationsskyltar, reklambilder och annat. För bara någon generation sedan tog man emot så många intryck under ett helt liv. Hur kan man bli stilla mitt i alla aktiveter och i det enorma informationsflödet som ständigt når oss?

Jag tror att vi har ett stort behov att söka stillhet och avskildhet i Guds närhet. Att bara bli stilla och betrakta Guds storhet gör gott för den irrande själen. Jesus uppmanar oss, då han instruerar lärjungarna i bönens hemlighet, att gå in i vår kammare och stänga dörren. Stänga av alla intryck för några ögonblick och bara vara tillsammans med Honom.

==> Manna korn att tugga på under dagen: "Bli stilla och besinna att jag är Gud...."

_________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar