måndag

MÅNDAG DEN 3 APRIL

GT-boken del 1 är nu färdig
Är du med i UTMANINGEN där vi läser Gamla Testamentet på två år?

Jag har nu många människor på min utsändningslista som får ett mejl varje morgon med en kommentar från det kapitel vi läser just den dagen. Du kan också få vara med och det kostar ingenting. Skriv bara till info@rupeba.se och tala om att du vill vara med i UTMANINGEN och från och med nästa dag får du ett morgonmejl från mig, så länge du själv vill.

På samma sätt som förra året, då vi läste Nya Testamentet, kommer jag att ge ut kommentarerna till vår läsning av Gamla Testamentet. Vi har nu hunnit fram till Tredje Mosebok och den första delen är nu klar.

Kommentarerna ges ut i A5-pärmar och den första delen, som är på totalt 336 sidor innehåller:
1-1 Gamla Testamentets historia (112 sidor)
1-2 Första Moseboken (130 sidor)
1-3 Andra Mosebok (94 sidor)
HÄR finner du en översikt över innehållet i pärmen.

I pärmen kan du göra understrykningar och skriva in dina egna reflektioner från läsningen av de olika kapitlen.

Pärmen kostar 160 kronor (postens porto tillkommer)

Om du vill skaffa ett exemplar skriver du bara ett mejl till info@rupeba.se, så sänder vi pärm och faktura till dig.

Om du vill veta mer om NT-boken från förra årets bibelläsning kan du läsa mer om den HÄR.

/PB 


___________________
Varför blev Gud så arg då han gick på gudstjänst?

Bloggpredikan inför söndagen den 3 augusti 2008

Söndagens texter behandlar på olika sätt förhållandet mellan lära och liv. Hur hänger de ihop? Vad är viktigast?

Texten från gamla testamentet (Jes 1:10-17) handlar om att Gud blir upprörd då han ser hur hans folk firar gudstjänst. Vi kan läsa hur Gud tydligt talar om hur trött han är på att se folkets meningslösa gudstjänster. Han säger till och med att han hatar festerna och gudstjänsterna och att han tycker de är en börda för honom och att han är trött på att bära dem?

Var det inte bra att de hade gudstjänster? Jovisst, det hade ju Gud själv föreskrivit.
Vad tror vi att Gud skulle säga om våra gudstjänster i dag? Skulle han säga att han är trött på alla våra meningslösa ceremonier och gudstjänstformer som aldrig når fram till honom utan bara tillfredsställer oss själva?

Jag vet inte, men jag vet vad som var Guds huvudinvändning till de gudstjänster han beskriver i Jesaja: Det som hände på gudstjänsten hängde inte ihop med det livet man förde utanför gudstjänsten.
Läs mer HÄR.
___________________
 
3 april - 3 Mos 7
GUD HAR NÅGOT FÖR DIG IDAG 
Bibelläsning: Tredje Moseboken 7
"Köttet av det slaktdjur som hör till det gemenskapsoffer som bärs fram som gemenskapsoffer skall ätas samma dag det har offrats. Ingenting av det får lämnas kvar till följande morgon."  (3 Mos 7:15 FB)

Här handlar det om gemenskapsoffret. Det måste ätas samma dag som det offrats. Ingenting fick lämnas till följande dag.

Då Israels barn vandrade genom öknen sände Gud mat till dem. Manna från himlen. Men bara så mycket som de skulle äta varje dag. Det gick inte att spara något och det gick inte att ta ut något i förskott.

Vi ber i bönen "Fader Vår" att Gud ska ge oss vårt dagliga bröd. Och människan lever inte bara av bröd utan av varje ord som går ut av Guds mun (Matt 4:4).

Gud har något han vill säga mig idag. Om jag läser Guds ord i min dagliga bibelläsning kan jag förvänta att Gud ska säga något speciellt till mig. Gud vill ge mig mitt dagliga manna. Jag kanske inte upptäcker det på en gång. Kanske måste jag läsa kapitlet fler gånger. Men det finns där och den som söker ska finna.

Välsignelser är färskvara! Det finns något för dig idag. Gud har ett personligt tilltal till dig idag. Jag hoppas att du inte missar vad Gud vill säga till dig idag.

"Han fick lägga av sin fångdräkt och ständigt äta vid kungens bord så länge han levde. Ett fast underhåll fick han från kungen, visst för varje dag, så länge han levde."  (2 Kung 25:29-30)


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Tack att du har något speciellt att säga mig idag. Hjälp mig så jag inte missar det.

___________________
 
Ord för dagen den 3 april - Lukas 23
DEN SKYLDIGE GÅR FRI
Bibelläsning: Lukasevangeliet 23
Pilatus beslöt då att de skulle få vad de begärde. Han frigav den som de ville ha fri, mannen som var fängslad för upplopp och mord, men Jesus utlämnade han, så att de fick som de ville.
(Luk 23:24-25 FB)

Den skyldige går fri och den oskyldige får betala priset. Det är det Jesu död på korset handlar om. "Syndens lön är döden", men Jesus tog vår plats så att alla vi syndare blir befriade då vi vänder oss till Gud och tar emot frälsning och förlåtelse.

Dagligen får vi be Gud om förlåtelse för våra synder och ta emot förlåtelsen. Dagligen blir vi då renade och befriade från all vår synd och kan gå vidare, rena och fria.

Man kan kanske tycka att det är orättvist, och det är det. Men Jesu förlåtelse handlar inte om rättvisa, den handlar om kärlek.

==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Av bara nåd!

Läs mer HÄR.
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar