söndag

SÖNDAG DEN 2 APRIL

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 2 april
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet
 Våren är här!! I varje fall ser det så vissa dagar. Och då vi börjar se vårtecken förstår vi att sommaren inte är långt borta.

Vårens ankomst påminner oss om att det är dags att se framåt mot sommaren. Ett varsel om den kommande sommaren är att det börjar komma inbjudningar till sommarens konferenser. Den gångna veckan var det Frälsningsarmén i Örnsköldsvik som skickade ut inbjudan. För fjärde året i rad inbjuder de till Bygget Norr.

Den kommer att hållas den 4-6 augusti på EFS-gården Solbacken. Programmet kan du ladda ner HÄR.

Jag tycker att det ser spännande ut, så Rut och jag räknar absolut att åka dit. Du är välkommen du också.

En helt annan sak som är spännande just nu är det är så många som följer med i UTMANINGEN - GT på två år, där vi läser ett kapitel om dagen under två år.

Alla som vill får vara med. De som anmäler sig kommer med på utsändningslistan och får ett mejl varje morgon med en mini-kommentar till dagens kapitel. Vill du också vara med? Du behöver bara skriva ett mejl till info@rupeba.se och skriva UTMANINGEN, så blir du också mer.

Då vi förra året läste Nya Testamentet sammanställde jag årets kommentarer i NT-boken, samlade i fyra A5-pärmar, tillsammans över 1200 sidor.

Jag kommer att göra på samma sätt i år. Den första delen av GT-boken är nu färdig och innehåller en översikt över Gamla Testamentet och kommentarer till de två första kapitlen i Bibeln.

Men det kommer jag att beskriva mer om i morgon.....

Med önskan om en välsignad ny vecka,
Peter Baronowsky 

_____________________
 
2 april - 3 Mos 6
ELDEN FÅR INTE SLOCKNA

Bibelläsning: Tredje Moseboken 6
"Men elden på altaret skall hållas brinnande och får inte slockna. Varje morgon skall prästen där antända ny ved, och ovanpå veden skall han lägga brännoffret och bränna fettstyckena av gemenskapsoffret. Elden skall alltid hållas brinnande på altaret. Den får inte slockna."  (3 Mos 6:12-13 FB)

Då det gäller brännoffret står det uttryckligen en befallning om att elden får inte slockna!

Frälsningsarméns motto är Blod och Eld. Blodet pekar på Jesu död på korset för våra synder och elden talar om den Helige Andes eld.

Uppmaningen från Tredje Moseboken är lika viktig idag: Elden får inte slockna. Det är lätt att tappa glöden i vardagsarbetet för Gud. Att vara kristen är att vara passionerad! Att älska Herren av hela ditt hjärta. Det betyder 100 procent. Vi borde börja varje dag med att mötas med uppmaningen: Elden får inte slockna.

Vi möter så många slocknade eldar. Människor som en gång var brinnande för Herren, men som nu bara har ett yttre skal av kristendom. Hjälp mig Jesus så att jag aldrig blir sådan. Låt elden aldrig slockna i mitt liv.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Var brinnande i anden (Rom 12:11)

___________________
 
Ord för dagen den 2 april - Lukas 22
 
GUDS TIMING
Bibelläsning: Lukasevangeliet 22
"När stunden var inne, lade han sig till bords, och apostlarna tillsammans med honom"
(Luk 22:14 FB)

"När stunden var inne". Gud har alltid en speciell timing i allt Han gör. Att leva som kristen är inte att leva efter en färdigskriven manual. Det handlar om att följa Jesus, att lyssna till Honom.

Det spelar ingen roll hur rätta våra handlingar är om de utförs vid fel tidpunkt. Gud vill att vi ska leva nära Honom. I ständigt beroende av Hans vägledning.

Gud skickar inte iväg oss på uppdrag. Han går före och säger till dig: "Följ mig".

-Följer du med?

==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Följ mig! Vad innebär det för mig idag?

Läs mer HÄR.
_____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar