måndag

MÅNDAG DEN 17 APRIL

Onsdagsbibelskola
På onsdag den 19 april börjar Onsdagsbibelskolan. Temat den här terminen blir BIBELSYN OCH BIBELBRUK. Det första avsnittet handlar om "Historisk-kritisk bibelsyn och trons Jesus". Välkommen att följa med ett antal onsdagar framöver.

Jag räknar med att lägga ut ett nytt avsnitt varje onsdag under april och maj. Planen är sedan att varje termin ha ett nytt tema på Onsdagsbibelskolan. 

________________
 
Himlen TV7 - Påsken 2017
Programmen kan ses via en gratis app (ioS och Android)
eller på datorn (www.himlentv7.se)

ANNANDAG PÅSK DEN 17 APRIL
19.45    Café Bibeln/Historiska bevis för uppståndelsen
Leif Nummelas gäst är redaktören och pastorn Pasi Turunen.

20.15    Café Bibeln/Jag tror på kroppens uppståndelse

Leif Nummelas gäst är redaktören och pastorn Pasi Turunen. (Bild, se ovan)

20.45    Israel talar/På påsken delar man ut mat till Israels fattiga
Påsken är årets största högtid i Israel. Varje år uppmärksammas behoven hos de fattiga i landet. Organisationen Meir Panim ordnar matutdelning till fattiga runtom i landet, särskilt inför påsken.

________________
 
17 april - 3 Mos 22
GE GUD DITT BÄSTA
Bibelläsning: Tredje Moseboken 22
"HERREN talade till Mose. Han sade: Säg till Aron och hans söner och alla Israels barn: Om någon av Israels hus eller av främlingarna i Israel vill bära fram något offer, ett löftesoffer eller ett frivilligt offer, som de vill offra åt HERREN som brännoffer, skall ni göra det på sådant sätt att ni blir välbehagliga. Offret skall vara ett felfritt handjur av nötboskapen, av fåren eller av getterna. Ni skall inte offra ett djur som har något lyte, ty genom ett sådant offer blir ni inte välbehagliga."  (3 Mos  22:17-20 FB)

Det var viktigt att det offer som man frambar till Herren skulle vara felfritt. Både då det gäller löftesoffer och frivilliga offer. Man fick inte offra det som var skadat eller var självdött. Meningen med offret var att man offrade något som var av värde, och inte bara det som man inte kunde använda till något annat.

Vad ger du till Gud? Ger du Honom den som tid som du får över? Ger du till Gud det som blir kvar då du har använt all tid till dina egna prioriteringar? Ger du Gud de pengar som blir över, eller avskiljer till Gud av dina resurser som du skulle kunnat använda till annat?

Ge Gud ditt bästa! Ge Honom prioriterad tid. Ge honom av sådant som är dyrbart för dig. Detta är det offer som betyder något för Gud - och för dig.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Ge Gud ditt bästa

________________
 
Ord för dagen den 17 april - Johannes 9
ETT VET JAG, ATT JAG SOM VAR BLIND NU SER
Bibelläsning: Johannesevangeliet 9"Han svarade: "Om han är en syndare vet jag inte. Men ett vet jag, att jag som var blind nu ser." (Joh 9:2)

Jesus hade botat en blindfödd man. Fariseerna försökte få fast Jesus genom att ställa många svåra frågor till den unge mannen som just fått sin syn tillbaka. Den unge mannen kunde inte svara på alla frågor han fick. Men en sak visste han helt säkert: För en liten stund sedan hade han varit blind - men nu kunde han se!

Det starkaste vittnesbördet är kanske inte att kunna svara på alla frågor jag får om Jesus. Det starkaste vittnesbördet kan vara att ärligt berätta vad Jesus har gjort i mitt liv.
Från mörker - till ljus
Från död - till liv
Från hopplöshet - till hopp
Från meningslöshet - till mål och mening
Från att vara blind - till att kunna se


==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Ge mig öppnade ögon, så att jag kan se din härlighet idag.

Läs mer HÄR.
_____________________ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar