torsdag

TORSDAG DEN 6 JULI

Nyhetsflödet torsdag den 6 juli

Skolinspektionens årliga ordjakt – säkert som Amen i kyrkan
- Ruben Agnarsson i Inblick - "Lagom till skolavslutningarna brukar Skolinspektionen ge sig ut på ordjakt i skola och förskola. I en tid då könsord, svordomar och kränkningar har blivit legio i skolvärlden skulle man kanske kunna tänka sig att vanligt förekommande uttryck som h*lv*e eller h​*ra var det som upprörde den statliga myndighetens idoga inspektörer. ​Ack nej, nej, det är orden ”Jesus”, ”Amen” och ”Gud” som är föremål för myndighetens utrotningsförsök, nu senast till och med i de kristna friskolebarnens vokabulär.
   Bakgrunden var att den politiskt röda Umeå kommun gjorde en anmäld tillsyn på den kristna förskolan Krubban, som drivs av Frälsningsarmén, där de hittade sådant som de ansåg stred mot skollagen. Till sin fasa upptäckte skolbyråkraterna nämligen att eleverna sade ”Amen” efter bordsbönen och slog därför omedelbart larm till Skolinspektionen."
Läs mer HÄR.

Koranlärare lämnade allt för Jesus!
- Ibra - "Jag är uppvuxen med islam, följde islam och hade en stark tro på religionen. Men trots det hade jag en stor fråga i mitt hjärta: Hur kan jag bli frälst? Jag hade studerat islam så långt det var möjligt vid universitetet, men ändå var det många frågor som jag inte kunde finna svar på.
   Det berättar Nazimuddin, en före detta koranlärare i Bangladesh."
Läs mer HÄR.

Berit Simonsson: Kapad regnbåge
- Berit Simosson i Världen idag - "Regnbågen är Herrens säger Guds ord. Ingen annan, varken enskild eller rörelse, kan därför räkna den som "sin".
   Vem har "copyright" på regnbågen? Många gör anspråk på den. Pridefestivaler, hbtq-rörelsen, regnbågsflaggor på bussar och spårvagnar. Det är många som vill lägga beslag på regnbågen.
   Men regnbågen är Herrens säger Guds ord. Ingen annan, varken enskild eller rörelse, kan därför räkna den som "sin". "MIN regnbåge, sätter jag i skyn ..." säger Herren själv i  Mos 9:13 i berättelsen om Noa och Arken. Vi hörde detta läsas i många kyrkor på Midsommardagen."
Läs mer HÄR

_____________________
 
6 jul - Jos 13
DET FINNS MER!

Bibelläsning: Josua 13
”Josua var gammal och hade nått hög ålder, och Herren sade till honom: ´Du är gammal och har nått hög ålder, men ännu återstår det en stor del av landet som skall intas”  (Jos 13:1 FB)

Det finns en risk då man varit kristen en längre tid att man slår sig till ro med det som är:

- Man kanske inte är lika angelägen längre om att växa som kristen.
- Törsten efter Kristuslikhet kan avta och det kanske inte är lika viktigt längre att leva överlåten till Kristus i allt.

- Man kanske inte är lika angelägen längre att vittna för andra om Kristus.
- Man kan lätt slå sig till ro med att acceptera att människor runt omkring mig inte är kristna. Ivern att berätta om Jesus kan avta.


Då möter oss Herrens ord till Josua att även om du är gammal och har uppnått mycket finns det mycket kvar att erövra.

- Du får be om förlåtelse för att du inte längre drivs av samma passion om att bli lik Jesus.
- Du får be att Herren på nytt ger dig längtan till renhet och Kristuslikhet.
- Du får be om förlåtelse för att du blivit så likgiltig för andra människors frälsning.
- Du får be Herren att på nytt fylla dig med tro och iver att människor du möter ska bli frälsta.

==>Mannakorn att tugga på under dagen: ”….ännu återstår det en stor dela av landet som skall intas.”

____________________
 
Ord för dagen den 6 juli - Psalm 80 och 81
 
GUDS ANSIKTE - Psalm 80

Dagens Bibelläsning: Psalm 80
"Gud upprätta oss, låt ditt ansikte lysa så vi blir frälsta" (Ps 80:4 FB)

Denna bön återkommer tre gånger i Psalm 80 (vers 4, 8 och 20). Den bads under en tid av stora motgångar och prövningar. Man upplevde det som om Herren inte längre hade sitt ansikte vänt mot dem, eller som om inte Guds ansikte inte längre lyste med sin närvaro.

Guds ansikte representerar Guds närvaro. Det gav, och ger, en oerhörd styrka och trygghet att uppleva att Gud finns med i situationen och att han ser och upplever det jag ser och upplever. Vi har behov av att bli sedda. Att någon ser oss.

Vi kan kanske ibland kan uppleva det som om ingen ser oss. Men då vi medvetet ber att Guds ska vända sitt ansikte till oss och att han ska låta sitt ansikte lysa över oss, då ställer vi oss i Guds synfält och vi kan till och med uppleva det som alltid är sant: Hans ansikte är vänt mot oss och lyser av kärlek.

_____________________

HÖR MIN RÖST! - Psalm 81

Dagens Bibelläsning: Psalm 81
"...om du ändå ville höra mig" (Ps 81: 9 FB)

I denna psalm möter vi Gud som försöker tala till och vägleda sitt folk, och ett folk som är så upptaget med sitt eget så att de går sina egna vägar utan att lyssna.

Gud säger:
-Hör mitt folk (vers 9)
-om du ändå ville höra på mig (vers 9)
-Men mitt folk hörde inte min röst (vers 12)
-Om mitt folk ändå ville höra på mig (v 14)

Resultatet av att folket inte ville höra blev att de fick gå sin egen väg. "Då lät jag dem gå" (vers 13). Precis som i berättelsen om den förlorade sonen (Luk 15). Det var inte Guds vilja att sonen skulle lämna hemmet, men han fick gå.

Vi har så lätt att göra upp våra planer och sedan be Gud välsigna våra planer. Men Guds planer är de bästa.

En tidigare general i Frälsningsarmén, John Gowans, sa: "Ta reda på vad den Helige Ande håller på med, och följ med."


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig Herre att höra då du talar till mig idag.
_______________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar