lördag

LÖRDAG DEN 8 JULI

8 jul - Jos 15
GRÄNSER
 
Bibelläsning: Josua 15
”Dess södra gräns började vid änden av Döda havet, vid dess sydligaste vik, gick vidare söder om Skorpionhöjden och fram till Sin. Sedan…” (Jos 15:2-3 FB)


Kapitlet är en detaljerad beskrivning av gränserna för Juda stams område. Varje stams område hade sina gränser och varje rike har sina gränser. Man vet var ett rike börjar och var det slutar.


Så är det också med Guds rike. Guds rike är ett osynligt rike som finns mitt ibland oss. Det har sina bestämda gränser. Var går dessa gränser?

Vi ber i bönen Fader Vår, ”låt ditt rike komma, låt din vilja ske”.  Guds rike är den plats där Guds vilja sker. Den plats där Jesus är kung.

Då Guds vilja får ske i mitt liv, där tillkommer Guds rike.
Då Guds vilja får ske i våra relationer, där tillkommer Guds rike.
Då Guds vilja får ske i vår gemenskap, där tillkommer Guds rike.
Där Guds vilja får ske i vår församling, där tillkommer Guds rike.

==> Mannakorn att tugga på under dagen:  Låt ditt rike komma!
__________________
 
Ord för dagen den 8 juli - Första Korintierbrevet 2
 
I ANDE OCH KRAFT
Bibelläsning: Första Korintierbrevet 2
"Och mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft. Vi ville inte att er tro skulle bygga på människors visdom utan på Guds kraft"
( 1 Kor 2:4-5)

Det finns predikan som bygger på mänsklig visdom och det finns predikan som bygger på Ande och kraft (vers 4).

Det finns tro som bygger på mänsklig visdom och det finns tro som bygger på Guds kraft (vers 5).

Mänsklig visdom kan vara opålitlig. Den förändrar sig och finner alltid ny visdom. Men jag tror att mänsklig visdom ibland kan vara med att öppna hjärtat för Guds kraft.

-Jag längar efter att få se mer av Ande och kraft i Guds församling i stället för mänsklig visdom och självansträngning.

==> Mannakorn att tugga på under dagen:  Jag längar efter att få se mer av Ande och kraft i mitt liv och i Guds församling i stället för mänsklig visdom och självansträngning.

Läs mer HÄR.
______________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar