torsdag

TORSDAG DEN 20 JULI

20 juli - Dom 3
BERG-OCH-DALBANE-KRISTENDOM

Bibelläsning: Domarboken 3
 "HERRENS Ande kom över honom, och han blev domare i Israel. När han drog ut i strid, gav HERREN Kusan-Risatajim, kungen i Aram, i hans hand så att han blev Kusan-Risatajim övermäktig. Sedan hade landet ro i fyrtio år. Därefter dog Otniel, Kenas son."  (Dom 3:10-11 FB)

I detta kapitel ser vi det genomgående mönstret i hela Domarboken. Det går upp och ned hela tiden:
- Folket avfaller från Gud och blir ockuperat av främmande folk
- Gud sänder en domare som vänder folkets hjärta till Gud och som befriar folket
- En tid av ro så länge domaren lever
- Sedan avfaller folket från Gud igen och blir ockuperat fram till dess Herren sänder nästa domare för att befria folket och vända deras hjärtan till Gud.....

I detta kapitel möter vi domaren Otniel, och landet fick ro i fyrtio år (vers 11). Efter den följande avfallsperioden kommer domaren Ehud och folket fick ro i åttio år (vers 30).

Det finns kristna som lever på ungefär samma sätt. De blir lätt berörda av Gud och ger sitt liv till honom. Allteftersom tiden går blir det andra intressen som tar över och det kristna livet blir så gott som obefintligt. Därefter kommer en ny konferens som på nytt uppglöder den kristne och efter konferensen avtar glöden långsamt för att till slut slockna helt...

Det är inte så Gud vill ha det. Gud vill ha vårt trofasta hjärta som står fast både i väckelsetider och i perioder av torka.
"Men välsignad är den man som förtröstar på HERREN, den som har HERREN till sin förtröstan. Han är som ett träd planterat vid vatten och som sträcker ut sina rötter till bäcken. Det fruktar inte om hetta kommer, dess löv är alltid gröna. Det blir inte förskräckt om ett torrt år kommer, och det upphör aldrig att bära frukt."  (Jer 17:8)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag vill vara som "ett träd planterat vid vatten"

____________________
 
Ord för dagen den 20 juli - Psalm 86 och 87
VISA MIG DIN VÄG - Psalm 86
Dagens bibelläsning: Psalm 86
"Visa mig, HERRE, din väg, jag vill vandra i din sanning. Bevara mitt hjärta i detta enda: Att jag fruktar ditt namn."  (Ps 86:11 FB)

Psalmen uttrycker en stor förtröstan till Herren i svåra tider. Herren som är stor i nåd till alla som ropar till honom (vers 5).

Pslamen innehåller också en bön om vägledning. En bön om att ta rätt beslut. Det kan finnas många vägar att välja mellan, men det finns en enda som är Herrens väg. Gud har förberett gärningar så att vi kan vandra i dem (Ef 2:10).

Det är viktigt att be den bönen inför de stora livsvalen. Men det är också viktigt att be bönen varje dag i de vardagliga valen: "Visa mig, Herre, din väg."

==> Mannakorn att tugga på under dagen:  Visa mig, Herre, din väg



KÄLLOR - Psalm 87

Dagens bibelläsning: Psalm 87
"Under sång och dans skall man säga:´Alla mina källor har jag i dig´."
(Ps 87:7 FB)

Vilka källor har du? Varifrån kommer dina impulser? Vad är det som inspirerar dig? Vad möter andra människor då de möter dig?

Hämtar du din näring från bitterhetens källor? Eller misunnsamhetens källor? Eller misstänksamhetens källor?

Vad är det som driver dig? Längtan efter framgång? Längtan att bli beundrad? Längtan att bli bekräftad?

Psalmisten uttrycker sin längtan att alla källor ska få komma från Herren. Att människor vi möter ska få uppleva en gudsnärhet då de möter oss, eftersom våra källor kommer från Herren.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herre, låt mitt liv bli en lovsång till dig.

_____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar