måndag

MÅNDAG DEN 3 JULI

Nyhetsflödet måndag den 3 juli
Stefan Löfvens uttalande om vigselplikt illavarslande

 
- Stefan Gustavsson på  Svenska Evangeliska Alliansens hemsida -

"Från SEA:s sida har vi länge hävdat att det – på grund av politikers och medias klåfingrighet – är dags att inrätta en civilrättslig ordning. Statsminister Löfvens omdiskuterade intervju i Kyrkans tidning är bara det senaste exemplet, enligt Stefan Gustavsson.
Läs mer HÄR.


Angela Merkel röstade emot homoäktenskap
- Dagen - "I den sista sessionen före semesteruppehållet sa ledamöterna i den tyska förbundsdagen i dag ett historiskt "ja" – grönt ljus för samkönade äktenskap.
Men förbundskansler Angela Merkel röstade nej.
– För mig innebär äktenskapet giftermål mellan en man och en kvinna. Därför röstade jag emot det här lagförslaget i dag, säger Merkel efter omröstningen."
Läs mer HÄR


Sätt punkt för människohandeln i Sverige, två seminarier i Almedalen tisd 4 juli.
- Pressrealease från FA - "I sommar lyfter Frälsningsarmén för andra året i rad fram människohandeln i ljuset. Detta för att få alla svenskar att förstå vad den innebär och att den faktiskt pågår i vårt land. Detta görs genom information, utbildningsseminarier och en kampanj i media som går under namnet ”Vi sätter punkt”.Förra året satte Frälsningsarmén ner foten, spred kunskap och skapade nätverk för samverkan beträffande människohandeln."
Läs mer
  HÄR...
______________________
 
3 jul - Jos 10

SOLEN STÅR STILLA
 
Bibelläsning: Josua 10
”Du sol stå stilla i Gibeon” (Jos 10:12 FB)

Även i detta kapitel möts Josua av Herrens ord ”Frukta inte” (vers 8 och 25), och även vi gör väl i att ta emot denna uppmaning för våra liv. Någon har sagt att det uttrycket finns 365 gånger i Bibeln – en gång för varje dag.

Josua ber i detta kapitel även att Gud ska låta solen stå stilla, så att Josua skulle få ytterligare några timmar det dygnet, och han blev bönhörd (vers13). Det står ”att solen gjorde sig ingen brådska att gå ner för att fullborda dagen”.


Just den morgon jag skriver detta vaknar jag upp efter en flygresa och förstår att jag befinner mig i en annan tidszon. Jag får vrida klockan tillbaka två timmar och leva de timmarna ännu en gång. Men jag vet att jag kommer att förlora dem igen då jag reser tillbaka. Men i Josuas fall ser det verkligen ut som att solen stod stilla för att Josua skulle få några extra timmar. 

Vi kan också hamna i tidsnöd och behöva be Herren om hjälp att få tiden att räcka till. Även om Herren inte alla gånger svarar med att stoppa tidens gång kan han välsigna vårt arbete så att tiden räcker till.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig, Herre, att använda de timmar du ger mig idag på bästa sätt.

_____________________
 
Ord för dagen den 3 juli - Romarbrevet 15
 
ATT FÖRVALTA GUDS EVANGELIUM
Bibelläsning: Romarbrevet 15
"Och detta i kraft av den nåd som jag har fått av Gud,  att jag skall vara Kristi Jesu tjänare bland hedningarna, en som i helig prästtjänst förvaltar Guds evangelium, så att hedningarna blir det offer som Gud tar emot, helgat genom den helige Ande." (Rom 15:15-16 FB)

"Att förvalta Guds evangelium". Det var på det sättet som Paulus såg sin tjänst. Han inte bara talade evangeliet. Han var det evangelium som människorna mötte.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur ska jag förvalta Guds evangelium idag?

Läs mer HÄR.
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar