söndag

SÖNDAG DEN 23 JULI

Tidig söndagsmorgon den 23 juli
 

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Söndag igen! Denna gång efter en ledig vecka.

En händelse som väckte en del uppmärksamhet under veckan var Ruts krönika i tidningen Dagen. Rut fick frågan från Dagen om hon kunde tänka sig skriva en krönika i Dagens sommarserie av erfarna förkunnare på temat "Min vision för kyrkan".


Krönikan publicerades både i papperstidningen och på nätet. På nätupplagan kunde jag notera att artikeln delades vidare av mer än hundra personer. På vår egen FaceBook-sida nåddes över 1500 personer av krönikan. Har du missat den kan du läsa den HÄR.

Mitt i veckan tänkte vi oss en liten utflykt. Vi lastade bilen och startade färden i riktning mot Stockholm. Efter ungefär en timmes körning passerade vi gränsen till Sverige och bara någon kilometer in i fosterlandet hördes en underligt ljud från bilen. Jag körde in till kanten och konstaterade att vi hade fått punktering på vänster bakhjul.....

Läs mer HÄR.
___________________
 
23 juli - Dom 6
VAR ÄR ALLA GUDS UNDER? - Dom 6
 
Bibelläsning: Domarboken 6
"Gideon svarade honom: "O, min herre, om HERREN är med oss, varför har då allt detta kommit över oss? Och var är alla hans under, som våra fäder har berättat om och sagt: `Se, har inte HERREN fört oss upp ur Egypten?' Nu har HERREN övergivit oss och gett oss i midjaniternas hand." Då vände HERREN sig till honom och sade: "Gå i denna din kraft och fräls Israel ur midjaniternas våld. Se, jag har sänt dig." (Dom 6:13-14 FB)

Gideon hade vuxit upp med religionen. Hans föräldrar och andra vuxna hade berättat för Gideon om hur stor Gud är och vilka under han hade gjort. Nu var folket förtryckt och Gideon frågar sig: "Var finns Guds under idag?"

Var det bara sagor Gideon hade hört? Om det var sanning i berättelserna så borde vi kunna räkna med Guds kraft ännu idag. Om Gud är så stor som alla säger varför ser vi så lite av Guds kraft idag, frågade sig Gideon. Guds svar till Gideon var: "Gå...Jag har sänt dig". Gideon gick och förändrade historien för sitt folk.

Vi behöver idag människor som frågar efter Guds kraft. Människor som inte är nöjda med en mänsklig religiös aktivitet. Människor som längtar efter att se Guds kraft och Guds under i vardagen.

Vi behöver människor som ställer samma fråga som Gideon. Vi behöver människor också idag som kan höra Guds tilltal "Gå...jag har sänt dig".


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Var är alla Guds under?
___________________
 
Ord för dagen den 23 juli - Första Korintierbrevet 13
 
AVUND
Bibelläsning: Första Korintierbrevet 13
"Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda."
(1 Kor 13:4-5 FB)

Kärleken avundas inte. Vilken befriande tanke! Det kommer alltid att finnas de som är duktigare, vackarare, rikare, mer framgångsrika än jag.

Men min kallelse och uppgift i livet är inte att försöka bli en dålig kopia av någon annan. Min uppgift är att använda det jag är och vad jag har fått på ett sätt som ärar Gud.

==> Mannakorn at tugga på under dagen: Tack Gud att du har skapat mig till att vara mig själv. Hjälp mig idag att använda det jag fått och det jag är för att ditt rike ska få tillväxa på jorden.

Läs mer HÄR.
______________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar