söndag

SÖNDAG DEN 30 JULI

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 30 juli
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet
Så var det söndag igen och efter helgen kommer vi att påbörja den avslutande månaden av vår tjänst i Norge för den här gången.

Augusti kommer för vår del att innebära en del arbete, några semesterdagar, flytt till Sverige och att tala på konferensen Bygget Norr i Örnsköldsvik.

För fyra år sedan flyttade vi hem från Lettland och började förbereda oss för ett liv som pensionärer. Då var vi tvungna att tänka efter: Vad gör egentligen pensionärer? Med vår begränsade erfarenhet tänkte vi att pensionärer är äldre människor som sitter på en bänk och matar duvor. Vi hittade ganska snart en annons om en kurs som kunde vara behjälplig inför pensionärslivet.



Innan vi hunnit anmäla oss till kursen fick vi frågan från Frälsningsarmén i Norge om att arbeta där under några år. Duvmatningen fick vänta och vi tackar Gud för de fyra åren som vi har fått verka i Norge.

Vi har bland andra arbetsuppgifter också fått otaliga tillfällen att undervisa och förkunna. Från Vadsö i Nordost (Vadsö ligger 70 mil nordost om Kiruna. Dessutom ligger det öster om Lettland), till Kristiansand i söder och till Island i väster.

Under tiden i Norge har vi också haft förmånen att undervisa på officerssamlingar i Norge, Tyskland, Moldavien, Danmark och Sverige.

Men vad ska vi ta oss till nu då vi flyttar hem till Sverige? Ja, jag tror att duvmatningen får vänta. Vi är nog inte riktigt mogna för den uppgiften ännu. Vi har en del böcker som ännu inte är skrivna, och det ska jag berätta om vid ett senare tillfälle. Dessutom har vi vår nättidning rupeba.se som uppdateras varje dag (eller snarare natt), och dessutom ser det ut att bli en del möjligheter att fortsätta att undervisa och förkunna. Dessa tillfällen har vi hittills bokat in. Välkommen om du är i närheten:
4-6 augusti 2017 - Bygget norr i Örnsköldsvik
1-3 september 2017 - Bibelhelg i Södertälje
17-19 november 2017 - Bibelhelg i Trollhättan
2-4 januari 2018 - Mötesserie i Torshamn, Färöarna
16-18 februari 2018 - Bibelhelg i Kristiansund, Norge
22-23 september 2018 - Bibelhelg i Örebro

Men nu får vi ta en vecka i taget. Jag önskar dig en välsignad kommande vecka
Peter Baronowsky

________________
 

”Jag ber: Tala Herre, jag vill höra din röst. Och då gör han det.”

- Dagen -
De första upplevelserna av den helige Andes manifestationer skrämde henne. Men så småningom upptäckte Mia Tunér att även hon kunde bli använd av Guds Ande för att förmedla uppmuntran till andra.

Gud kände hon och Jesus och änglarna var hennes kompisar när hon växte upp. Den helige Ande däremot kändes mer avlägsen, ja nästan skrämmande. Men när Mia Tunér kom till en ny församling och fick mer undervisning om vem den helige Ande är väcktes något inom henne.

– Jag hade trott att det här bara var för pastorerna, för eliten, men här sa man att den helige Ande och gåvorna gäller alla. Jag fick ta emot så mycket gott och kände till slut att jag inte kunde behålla det här själv. Jag ville utvecklas, komma närmare Gud, berättar hon.


Läs mer HÄR

_____________________
 
30 juli -Dom 14
"HERRENS ANDE KOM ÖVER HONOM"


Bibelläsning: Domarboken 14

Då föll Herrens Ande över honom, och han slet sönder lejonet med bara händerna, som vore det en killing.”  (Dom 14:6 FB)



Det står vid flera tillfällen, på olika sätt, att Herrens Ande verkade på Simson:
-”Herrens Ande började verka på honom...” (Dom 13:25)
-”Då föll Herrens Ande över honom… ” (vers 6)
-”Herrens Ande kom över honom...” (vers 19)



Även om situationerna som beskrivs kan synas underliga, framgår det tydligt att Simson genom kraften av den Helige Ande  kunde göra vad han egentligen inte kunde göra.



Det är samma sak som händer med apostlarna på pingstdagen. De kan plötsligt göra saker som de inte kunde göra.





Men det finns en skillnad. I det gamla förbundet verkade den Helige Ande genom utvalda människor vid utvalda tillfällen. Men nu, i det nya förbundet, är Guds Ande utgjuten över alla människor (Apg 2:17).



Det betyder att Guds Ande genom dig kan göra det du inte kan göra. Det gäller de andliga nådegåvorna  (1 Kor 12:7-11). Jesus säger att tecken ska följa den som tror (Mark 16:17). Jesus säger till och med att den som tror på Honom ska göra större gärningar än Jesus själv (Joh 14:12).

Tror du på det? Tror du på vad Jesus säger? Då kan du förvänta dig att Herrens Ande genom dig kan göra det som du inte kan göra.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Den Helige Ande kan göra saker genom mig som jag själv inte kan göra.

________________
 
Ord för dagen den 30 juli - Andra Korintierbrevet 2
 
ÖVERLISTAD AV SATAN
Bibelläsning: Andra Korintierbrevet 2
"Den som ni förlåter, honom förlåter också jag. Ty det jag har förlåtit, om jag haft något att förlåta, det har jag gjort för er skull, inför Kristi ansikte, för att vi inte skall bli överlistade av Satan. Hans avsikter känner vi till." (2 Kor 2:10-11 FB)

Att inte förlåta andra är att bli överlistad av Satan. Det kanske är lätt att tänka att "hämnden är ljuv". Det kan vara svårt att släppa en oförrätt.

Om vi inte förlåter någon blir vi själva fångade i den situationen.

Om vi inte förlåter andra kan vi inte heller ta emot förlåtelse: "Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser." (Matt 6: 14-15 FB)

Då vi lurar oss själva på Guds förlåtelse - då kan man verkligen tala om att bli överlistad av Satan.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att leva i utgivande förlåtelse, så jag inte låter mig överlistas av Satan.

Läs mer HÄR.
_______________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar