söndag

SÖNDAG DEN 5 MARS

Tidig söndagsmorgon i Langesund
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen....

Förra söndagen firade vi mellansonens 40-årsdag med ett surprise-party med fyrtiotalet deltagare. Inte ont anande om den väntande gratulationskören fördes mellansonen in i middagssalen under ett kraftfullt "Ja må han leva..."


Igår (lördag) reste vi över Oslofjorden och sedan söderut till Brevik och Frälsningsarméns Vildmarkscamp. I pausen mellan olika paint-ball tävlingar var det varm korv, läsk och andakt.
Så här ser Vildmarkscampen ut på sommaren. Igår höll vi mest till inne i den stora kåtan som kan ta mer än hundra personer.

Efter samlingen på Vldmarkscampen fortsatte vi till kåren i Langesund och en bibelhelg för kårerna i distriktet. Lokalen var välfylld av människor som längtade efter att ta emot undervisning i Guds ord. Det är verkligen ett privilegum att få undervisa i sådana sammanhang.



Igår hade vi de två första bibelstudierna och en lovsångsgudstjänst och idag avslutas bibelhelgen med förmiddagsgudstjänst.

Hela västsidan av Oslofjorden bjuder på en fantastisk natur och är ett sommarparadis som mångdubblar sin befolkning under sommarmånaderna. 

Efter förmiddagsgudstjänsten återvänder vi hem till Jelöy och förbereder oss för en ny vecka.

Jag ber att du ska få uppleva en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky



________________

5 mars - 2 Mos 16
BRÖD FRÅN HIMLEN
Bibelläsning: Andra Moseboken 16
"Då sade HERREN till Mose: "Se, jag skall låta det regna bröd från himlen åt er. Folket skall gå ut och samla så mycket de behöver för varje dag". (2 Mos 16:4 FB)

Under ökenvandringen sände Gud bröd från himlen, manna, för att folket skulle kunna äta. Det fanns tillräckligt för varje dag, men ingenting kunde sparas. Varje dag fanns det datumstämplat bröd för just den dagen. Detta hände under fyrtio år (vers 35)

Vi får också dagligen ta till oss till oss "bröd från himlen
" i Guds ord. Gud vill ge oss bröd att leva av för varje dag. Men vi får själva gå ut och plocka det.

Läs ett kapitel varje dag och fråga Gud vad som är ditt manna för den dagen. Det kan vara ett löfte, en uppmaning, en vägledning eller en bön. Gör det till ditt manna för dagen. Det får du leva av den dagen. Tänk på det, be utifrån det, låt det genomsyra
dig den dagen. Det är det som sker i den här kommentarserien. Jag delar mitt dagliga manna med dig.


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Ge mig idag mitt dagliga bröd.

______________
 
Ord för dagen den 5 mars - Lukas 2
LEDD AV ANDEN
Bibelläsning: Lukasevangeliet 2

"På den tiden fanns i Jerusalem en man som hette Simeon. Han var rättfärdig och gudfruktig och väntade på Israels tröst, och den helige Ande var över honom. Och av den helige Ande hade han fått den uppenbarelsen att han inte skulle se döden, förrän han hade sett Herrens Smorde. Ledd av Anden kom han till templet..." (Luk 2:24-27 FB)

I Lukasevangeliet 2 läser vi om Jesu födelse och hur den öppnar möjligheter för varje människa som vill ta emot honom. Någon har sagt: "Vad hjälper det om Jesus föddes tusen gånger i Betlehem, men inte får födas in i mittt liv." Det är en möjlighet för alla människor, men var och en måsta ta emot Jesus personligen.

I den här berättelsen nämns Simeon. Det står inte mycket om honom men på de raderna framgår att han levde ett liv präglat av den Helige Ande.

-den Helige Ande var över honom (vers 24)
-han fick uppenbarelse av den Helige Ande (vers 24)
-han var ledd av Anden (vers 25)

Lever jag ett liv "ledd av Anden"? Jag tror att den Helige Ande vill leda både mitt och ditt liv. Tar jag mig tid att lyssna på den helige Andes ledning i mitt liv? Är det viktigt för mig?


==>  Mannakorn att tugga på under dagen:  Lever jag ett liv "ledd av Anden"?

Läs mer HÄR.
__________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar