söndag

SÖNDAG DEN 19 MARS

Tidig söndagsmorgon i Bergen den 19 mars
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet.
Så var det söndag igen och den här söndagsmorgonen vaknar vi upp i Bergen. Vi är nu mitt uppe i en Bibelhelg gemensam för de tre kårerna i Bergen: Bergen första kår på Strömgaten, Ladegården kår och Solheimsviken kår.

Ladegården kår, Bergen
Initiativtagaren till helgen är Ola Grytten, rikskänd ekonomiprofessor på Handelshögskolan i Bergen. Han har tagit deltidstjänstledigt från sin tjänst som professor och tjänar just nu som sergeant och kårledare för de två kårerna Solheimsviken och Bergen 1.

Samlingarna hålls den här gången i Ladegårdens lokaler. Igår hade vi bibelstudier mellan 11 och 15 om det ämne vi fått oss tilldelat: Församlingen och den sista tiden.

Idag söndag blir det gudstjänst på förmiddagen och därefter friluftsmöte med gemensam hornmusik från kårerna i Bergen.

Bibelhelgen avslutas med Lovsångsgudstjänst klockan 15.00.
Efter lovsångsgudstjänsten får vi återvända hem till Jelöy och en ny arbetsvecka och jag önskar dig en välsignad ny vecka.
Peter Baronowsky

____________________
 
19 mars - 2 Mos 31
HELGAD ÅT HERREN
Bibelläsning: Andra Moseboken 31
"Sex dagar skall man arbeta, men den sjunde dagen är en sabbat för vila, helgad åt HERREN." (2 Mos 31:15 FB)

Gud har givit oss vilodagen. Gud är mån om vårt välbefinnande och Han vill att vi ska ha en sund balans mellan arbete och vila. Både dygnsvilan på natten och veckovilan på söndagen.


Men söndagens funktion är inte bara att vara en vilodag. Den är också ett tecken, en demonstration, som visar att vi hör ihop med Gud (vers 13).


Söndagen är inte som alla andra dagar. Det är en dag som är helgad, avskild, åt Herren (vers 15). Vi bör ge den ett annat innehåll än det vi ger till de övriga dagarna. Det innehåll vi ger söndagen ska visa att vi hör ihop med Gud och att vi vill ge den dagen till Honom.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: På vilket sätt kan jag lägga upp min vilodag så att den blir en demonstration att jag tillhör Herren?

__________________

Ord för dagen den 19 mars - Lukas 12
TÄNDA EN ELD
 
Bibelläsning: Lukasevangeliet 12
"Jag har kommit för att tända en eld på jorden, och hur gärna ville jag inte att den redan vore tänd"
(Luk 12:49 FB)


Varför kom Jesus till jorden? Det finns flera svar på den frågan i Bibeln och här ger Jesus ett svar: "Jag har kommit för att tända en eld på jorden". Jesus uttrycker också sin längtan efter att se den elden tänd.

Denna längtan fick sin första uppfyllelse på pingstdagen då lärjungarna blev döpta med den helige Ande och eld. Elden spred sig sedan redan första dagen till tretusen andra människor.

Jag tror att Jesus har samma längtan idag att se en eld på jorden. Att se människor som brinner för Jesus, evangeliet och för andra.

Men det måste börja hos dig och hos mig. Brinner du för Jesus?

"O att den elden redan brunne" (Frälsningsarméns sångbok 632)


==>  Mannakorn att tugga på under dagen:  "Han skall döpa er i den Helige Ande och i eld" (Matt 3:11)
Läs mer HÄR.
____________________
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar