lördag

LÖRDAG DEN 11 MARS

11 mars - 2 Mos 23
EN FÖRBEREDD VÄG OCH EN FÖRBEREDD PLATS
Bibelläsning: Andra Moseboken 23
"Se, jag sänder en ängel framför dig, och han skall bevara dig på vägen och föra dig till den plats som jag har förberett." (2 Mos 23:20 FB)

Kapitlet inleds med lagar om rättfärdighet och barmhärtighet och lagar om sabbaten.

Men livet med Gud är inte bara lagar, det är framför allt gemenskap. Gud har sänt en ängel framför dig för att bevara dig, leda dig och föra dig fram till den plats som är förberedd för dig (vers 20).

Men ängeln leder oss inte med våld. Vi måste ständigt själva välja att följa Guds ledning. Vi måste ta oss till vara och lyssna till hans röst (vers 21). Om vi inte gör det kan vi gå utanför Hans bevarande nåd och missa den plats, det liv, som Gud har förberett för oss.

"Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem." (Ef 2:10)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Lyssna och följ Herrens röst

_________________

Efter högmässan:

Kyrkoherden stod på kyrktrappan efter högmässan och hälsade på besökarna:

- God dag fru Andersson. Det var trevligt att se er i högmässan idag. Vad tyckte ni om min predikan?

- Den var som Herrens frid.

- Verkligen?

- Ja, den övergick allt förstånd och varade i en evighet

__________________
 
Ord för dagen den 11 mars - Lukas 6
HUSBYGGNADSKONST
 
Bibelläsning: Lukasevangeliet 6
"Den som kommer till mig och lyssnar till mina ord och handlar efter dem, vem han är lik, det skall jag visa er. Han liknar en man som byggde ett hus och grävde djupt och lade grunden på klippan. När floden sedan kom, vräkte den sig mot huset, men den kunde inte skaka det, eftersom det var välbyggt. Men den som lyssnar och inte handlar liknar en man som byggde ett hus på marken utan att lägga någon grund. Floden vräkte sig mot huset som genast rasade, och förödelsen blev stor för det huset."
(Luk 6:47-49 FB)


Här undervisar Jesus om hur man bygger hus. Men vad han egentligen talar om är att bygga liv. Han berättar om en man som bygger ett hus som håller och om en som bygger ett hus som rasar ihop.

Vad är skillnaden mellan de två männen? Det blåser lika mycket på bägge husen. Båda männen lyssnar lika mycket. De har tagit emot Guds ord i samma utsträckning. Men den ena handlar utifrån ordet och den andra gör det inte.

Då vi handlar som om Guds ord är sant, frigörs kraften i Guds ord!

==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att frigöra kraften i Guds ord. I mitt liv och i andras.

Läs mer HÄR.
_____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar