torsdag

TORSDAG DEN 19 OKTOBER

Från Nyhetsflödet den 19 oktober
Demonerna i vår egen tid och Jesu kyrka

- Daniel Alm i Världen idag -


En splittrad värld behöver en enad församling, en sargad omgivning behöver en trygg församling. En personfokuserad världslig kultur behöver en Jesuscentrerad kyrka. En populistisk och polariserande medievärld behöver en tjänande och diakonalt orienterad kristen rörelse. En döende värld betjänas inte av en kyrka kvävd av hyckleri som kanske säger rätt men agerar fel.

Tidens allvar medger inte att vi ser församlingsverksamheten som en fritidsaktivitet. Vi kan inte se på tjänande i församlingen som en del i våra privata projekt och våra egna visioners förverkligande. Mose beskrev verklig frihet när han på Guds uppdrag stod inför Farao och begärde Israels folks frihet; ”Släpp mitt folk så att de kan hålla gudstjänst åt mig.” (Andra Mosebok 10:3)

Om ”Legion” är tidsandans demon är spådomsanden den som riskerar lura kyrkan. Andlig frihet är inte självisk valfrihet och inte att jämt få rätt. Äkta frihet är att tjäna och tillbe den ende sanne Guden, att fira hans gudstjänst genom hela livet. Jesus vill sätta församlingen fri genom att ge helig Ande. Syftet med detta är inte att tvåla till andra utan låta dem få del av befrielse från kedjornas nedsmutsande rassel.


Läs mer HÄR.

_______________
 
19 okt - 2 kung 1
ATT VÄNDA SIG TILL ANDRA GUDAR
 
Bibelläsning: Andra Kungaboken 1

 "Ahasja föll ner genom gallret i sin övre sal i Samaria och skadade sig så att han blev sjuk. Då skickade han efter sändebud och sade till dem: "Gå och fråga Baal-Sebub, guden i Ekron, om jag skall bli frisk från denna sjukdom."  (2 Kung 1:2 FB)

Ahasja var kung i Israel. Men då han ville fråga hur det skulle gå med honom i framtiden vände han sig inte till Israels Gud. Han sände i stället budbärare till en annan Gud, Baal-Sebub.


Varför vände han sig inte till Israels Gud? Han kanske hade erfarenheten att då han frågade Gud fick han inte de svar han ville ha. Han ville kanske ha positiva svar, men då han frågade Gud fick han bara veta sanningen, och sanningen kanske inte alltid var lika positiv som kungen förväntat. Han kanske tänkte sig att Baal-Sebub hade svar som bättre motsvarade hans förhoppningar.


Idag kan vi möta liknande inställningar. Det finns människor som anser att om inte Gud gör som jag tycker han borde göra, så finner jag mig en annan Gud. Om inte Gud har samma uppfattningar som jag har, skaffar jag mig en annan Gud. Om inte Gud är sådan som jag tycker att han borde vara, får han inte längre vara min Gud.


Men det hjälpte inte kung Ahasja att försöka fråga andra gudar. Guds budskap nådde ändå fram till honom och det Gud sa visade sig vara sant.


Det hjälper inte att vi försöker skapa oss en bild av gud som vi tycker han borde vara. Vår självproducerade bild av gud kan aldrig hjälpa oss eller frälsa oss. Gud finns på riktigt och vad han har sagt i sitt ord kommer till slut att gälla. 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Det första budet av de tio budorden lyder: "Du skall inte andra gudar vid sidan av mig". (2 Mos 20:3) 
__________________
 
Ord för dagen den 19 oktober - Psalm 124 och 125
 
OM HERREN INTE VARIT MED OSS....
- Psalm 124

Bibelläsning: Psalm 124
"
Om Herren inte varit med oss..." (Ps 124:1 FB)


En tacksägelsepsalm över Herrens räddning ur många svårigheter.

Psalmförfattaren räknar upp ett antal kritiska tillfällen där det hade gått riktigt illa om Herren inte hade varit med.


Befrielsen liknas med en fågel som undkommer fågelfångarens snara (vers 7) och psalmen avslutas med orden: "Vår hjälp är i Herrens namn, han som har gjort himmel och jord" (vers 8).

Då jag ser tillbaka på mitt liv vill jag bara falla in i tacksägelsen och säga: "Om Herren inte varit med...". Tack Gud! 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Om Herren inte varit med mig....


HERRENS BESKYDD - Psalm 125

Bibelläsning: Psalm 125

"Jerusalem omges av berg, och Herren omger sitt folk från nu och till evig tid." (Ps 125:2 FB)

Temat för psalmen är att Gud beskyddar sitt folk: "De som förtröstar på Herren är som Sions berg. Det rubbas inte, det står kvar för evigt" (vers 1).

Bilden av Jerusalem som omges av höga berg används för att beskriva hur Herren omger sitt folk och beskyddar det.

"Du omsluter mig på alla sidor - och du håller mig i din hand"

______________ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar