måndag

MÅNDAG DEN 2 OKTOBER

Förlåtelse
Steg fem i serien Tio steg i det kristna livet
Läs mer om de tio stegen HÄR.
Bilden: Från den norska publiceringen av Tio steg till tro
Synden
Ordet ”synd” i bibeln är översatt från ett grekiskt ord som egentligen betyder ”att missa målet”. Synd är alltså helt enkelt att missa målet med livet. Vad är det då som är målet med livet?



-Målet i livet är framför allt att leva i harmoni med Gud (Steg 1 handlade just om detta: att finna vila för den längtan som bor i varje människa)

-Men målet är också att leva i harmoni med andra människor, med resten av skapelsen och i harmoni med sig själv (=frid).


Att inte tro på Jesus beskrivs också som synd i Bibeln (Joh 16:9). Det är naturligt, för om vi inte tror på honom kan vi ju inte heller leva i harmoni med honom.


Allt som vi gör i livet som stör den här harmonin med Gud är alltså synd. Det kan vara ”stora” saker som alla människor kan se, och det kan vara ”små” saker som ingen annan än vi själva märker.


Det är inte bara några få människor som syndar, alla människor syndar. I Romarbrevet 3:23-25 står det:  Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud, och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus. Gud har låtit hans blod bli ett försoningsoffer för dem som tror.”

Fördömelse och skuld
Synd får många konsekvenser. Det förstör mitt förhållande till Gud. Det inverkar också väldigt ofta på mitt förhållande till andra människor genom att jag skadar dem genom min synd. Det påverkar också mig själv genom att jag får dåligt samvete, känner skuld och fördömelse som ett resultat av min synd. Denna skuld och känsla av fördömelse kan ibland vara så stark att den totalt förtrycker mitt liv.


Det dåliga samvetet, skulden och fördömelsen är inte bara något negativt. Det är en signal till mig själv att något borde göras. Och det finns botemedel.
Läs mer HÄR.
_______________
 
2 okt - 1 Kung 4
VISHET

Bibelläsning: Första Kungaboken 4
"Gud gav Salomo visdom och förstånd i mycket rikt mått och så mycken kunskap att den kunde liknas vid sanden på havets strand."  (1 Kung 4:29 FB)

Salomo hade bett Gud om vishet - och fick det. Han fick en vishet som översteg hans egen. Det var Gud som "gav Salomo vishet"(vers 29).

I Nya Testamentet finns det löfte om att också jag ska få vishet om jag ber till Gud om det: "Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den."  (Jak 1:5)

Det behagar Gud att vi frimodigt ber honom om det vi behöver. Gud uppskattade speciellt att Salomos bön inte handlade om rikedom eller berömmelse, utan om utrustning för att kunna fullgöra sin gudagivna tjänst.

Kan du uppleva att din tjänst för Gud är övermäktig? Kan du uppleva att du inte har de förutsättningar som behövs för att utföra den tjänst Gud ber dig att utföra?

Gör som Salomo. Tala med Gud om saken. Ha tillit till Gud att Han ska ge dig allt du behöver för att utföra den tjänst han bett dig att utföra. 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Gud ska ge dig allt du behöver för att utföra den tjänst han kallat dig till.
_____________
 
Ord för dagen den 2 oktober - 2 Tim 1
VAR INTE MODLÖS
Bibelläsning: Andra Timoteosbrevet 1
"Ty den Ande som Gud har gett oss gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande."
(2 Tim 1:7 FB)

Du behöver inte vara modlös. Den Ande som Gud gett dig är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.

Be Gud fylla dig med den Helige Ande - Tacka honom för att han gör det.

==>Mannakorn att tugga på under dagen: Gud ger mig kraftens, kärlekens och själv behärskningens Ande. Idag! 
_______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar