torsdag

TORSDAG DEN 12 OKTOBER

Från Nyhetsflödet torsdag den 12 oktober
Svenska myndigheter vill skicka Helal till förföljelse

- Hanna Smedjegård skriver i en debattartiekl i Metro (papperstidningen  2017-09-26) -


 "Hur många troende skickar vi tillbaka till att riskera förföljelse och död i sina hemländer för kunskapen om konvertering och tro är så liten i ett av världens mest sekulariserade länder?" skriver Hanna Smedjegård, officer/pastor i Frälsningsarmén. 

En ung människas liv står på spel. Två avslag och en chans kvar i kampen om ett uppehållstillstånd i Sverige var hans verklighet, den unga afghanska före detta muslimen som hade blivit kristen ett år tidigare. Och här blir det viktigt för mig att understryka; kristen på riktigt.


Där skiljer sig min uppfattning från Migrationsverkets och sedermera även domstolens. För den här unga afghanska killen tog livet en obehaglig vändning när han för ett par veckor sedan fick ett sista avslag i sin kamp om uppehållstillstånd i vårt land. Avslag, trots att han har konverterat från muslimsk till kristen tro. Och vi står handfallna. Vi som är hans officerare/pastorer på Frälsningsarmén i Borlänge.


Läs mer HÄR.

________________
 
12 okt - 1 Kung 15
 
ETT HÄNGIVET HJÄRTA 

Bibelläsning: Första Kungaboken 15

"Men Asas hjärta var hängivet Herren, så länge han levde" (1 Kung 15:14)

Det är många kungar som passerar revy i Första Kungaboken. De allra flesta får en negativt omnämnande. De syndade, vände sig bort från Herren och dyrkade andra gudar. Men ibland glimmar det till bland släktregistren. Så är det med Asa.

Asa hade ett hängivet hjärta så länge han levde. Inte bara fram till pensioneringen eller så länge han var i aktiv tjänst, men så länge han levde.

Jag vill vara som Asa. Jag vill ha ett hjärta som är hängivet Herren så länge jag lever. Jag slog till och med upp i en synonymordbok vad det egentligen betyder att vara hängiven. Här är resultatet: entusiastisk, engagerad; varmt tillgiven, trogen, kärleksfull, självuppoffrande.

Då jag läser synonymerna så bekräftas bara vad jag tänkte. Jag vill ha ett hjärta som är hängivet Herren så länge jag lever. Vad vill du? 



==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag vill ha ett hjärta som är hängivet Herren.
______________
 
Ord för dagen den 12 oktober - Psalm 121 och 122
 
VAR KAN MAN FÅ HJÄLP - Psalm 121

Bibelläsning: Psalm 121
"Jag lyfter mina ögon upp till bergen. Varifrån skall min hjälp komma? Min hjälp kommer från HERREN, som har gjort himmel och jord."
(Ps 121:1-2 FB)

Psalmförfattaren behöver hjälp. Han ser sig omkring och frågar sig var han ska kunna få denna hjälp. Och då han lyfter sin blick och ser upp mot bergen förstår han...


Den ende som har makt att hjälpa mig är han som har skapat bergen och allt som finns på jorden. Det fantastiska är att han som har skapat allt detta bryr sig om mig som bara är en liten obetydlig människa bland alla mijarder människor som är resultatet av hans skapelse.

-Herren kommer inte att låta din fot vackla (vers 3)
-Herren är ditt skydd (vers 5)
-Herren skall bevara dig från allt ont (vers 7)
-Herren skall bevara din utgång och din ingång från nu och till evig tid (vers 8) 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Min hjälp kommer från Herren. 



GLÄDJEN ÖVER ATT FÅ GÅ TILL HERRENS HUS - Psalm 122

”Jag blev glad när man sade till mig: ”Vi skall gå till Herrens hus”. (Ps 122:1 FB)

Psalmen beskriver glädjen över att få gå till Jerusalem och till Herrens hus. Den är fylld av förväntan inför det som ska möta i Herrens hus. Den önskar frid över Jerusalem och välgångsönskningar över alla som älskar Jerusalem (vers 6).


-Har jag den känslan inför det ”Herrens hus” där jag hör hemma?
-Blir jag fylld av glädje då det börjar bli dags att gå till söndagens gudstjänst?
-Ber jag om framgång för min kår/församling?

________________
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar