onsdag

ONSDAG DEN 4 OKTOBER

Rustad med kraft
Steg sex i serien Tio steg i det kristna livet
Läs mer om de tio stegen HÄR.
 
Bilden: Från den norska publiceringen av Tio Steg mot tro

Rustad med kraft
Då Jesus skulle lämna sina lärjungar och återvända till Fadern i himmelen säger han till dem:  ”Och se, jag skall sända er vad min Fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden, tills ni har blivit beklädda med kraft från höjden." (Luk 24:49)

Jesus var medveten om att hans lärjungar behövde en speciell utrustning av kraft för att kunna övervinna som kristna.

På samma sätt behöver vi idag fyllas med och utrustas med Guds kraft, för att kunna stå emot frestelse, leva ett rikt kristenliv och för att kunna leva i tjänst för Gud och vara till hjälp för andra människor.

I Bibeln finner vi flera olika uttryckssätt för att beskriva denna kraftutrustning:
”…men ni skall om några dagar bli döpta i den helige Ande." (Apg 1:5)
Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen” (Apg 1:8)
Och de uppfylldes alla av den helige Ande” (Apg 2:4 om händelsen på pingstdagen)

Tömmas och fyllas
Att bli rustad med kraft, bli fylld med den helige Ande, innebär både att tömmas på något och att bli fylld av något. Både att bli av med något och att få något:
- Det innebär ett reningsbad. Att be om rening och förlåtelse för all synd och orenhet (se steg 5).
- Det innebär att befrias från sin självcentrering och låta Jesus vara centrum.
- Det innebär att tömmas på tillit till sig själv och fyllas av tillit till Gud.
- Det innebär att ge ifrån sig hat, bitterhet och avundsjuka mot andra människor och låta sig fyllas av Guds kärlek och omsorg till dem.
- Det innebär att sluta vara beroende av min egen bristande kraft och uthållighet och bli fylld av Guds kraft genom den helige Ande.
Läs mer HÄR.
__________________
 
4 okt - 1 Kung 6+7
GUDS TEMPEL - 1 Kung 6

Bibelläsning: Första Kungaboken 6
"I det fyrahundraåttionde året efter det att Israels barn hade dragit ut ur Egypten, i det fjärde året av Salomos regering över Israel, i månaden Siv som är den andra månaden, började han bygga huset åt HERREN"  (1 Kung 6:1 FB)
Salomo bygger Guds tempel. Templet var det synliga uttrycket för Guds närvaro på jorden. I Templet förhärligades Gud själv. Templet var platsen där Gud bodde.

Idag bor Gud inte längre i tempel av sten, trä och guld. Gud har flyttat. Han bor i människor. Varje kristen är Guds tempel. Paulus skriver till korintierna: "Vet ni inte att ni är Guds tempel och att Guds ande bor i er?" (1 Kor 3:16).

Varje kristen är platsen där Guds närvaro manifesteras.
Varje kristen är platsen där Guds kärlek manifesteras.
Varje kristen är platsen där Guds kraft manifesteras.
Varje kristen är platsen där Guds helighet manifesteras.

Korintierna hade tydligen glömt bort vem de var och vilket uppdrag de hade eftersom Paulus fick påminna dem om det. Behöver vi också bli påminda om vilka vi är? 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vet du inte att du är Guds Tempel och att Guds Ande bor i dig?
 
 
 
BEGÅVAD - TILL VILKEN NYTTA? - 1 Kung 7
 
Bibelläsning: Första Kungaboken 7

 "Hiram ägde konstnärlig begåvning och förstånd och kunskap i fullt mått till att göra alla slags arbeten i koppar. Han kom till kung Salomo och utförde alla hans arbeten."  (1 Kung 7:14 FB)

Salomo bygger Guds tempel. Till sin hjälp har han många medarbetare. Här omnämns Hiram som hade fått en konstnärlig gåva och som därtill fått "förstånd och kunskap i fullt mått". De gåvorna använde Hiram i arbetet med Guds tempel.

I Bibel 2000 uttrycks slutet på vers 14 så här: "..och utförde allt vad kungen ville ha gjort."

Det är en sak att vara rikt utrustad då det gäller gåvor och en helt annan sak vad man använder sina gåvor till.

Har du frågat kung Jesus hur han vill att du ska använda dina gåvor? Varje människa har en speciell utrustning av gåvor: naturliga gåvor, materiella gåvor, tjänstegåvor och andliga nådegåvor. Kan man säga om dig att du: "utförde allt vad kungen ville ha gjort"? 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Han utförde allt vad kungen ville ha gjort. Hur är det med mig? 
________________
 
Ord för dagen den 4 oktober - Psalm 118
 
DETTA ÄR DAGEN

Dagens bibelläsning: Psalm 118
"Detta är dagen som Herren har gjort, låt oss på den jubla och vara glada!" (Ps 118:24 FB)

Under snart fyrtio år har vi haft en tavla i vårt hem med denna bibelvers. Varje dag står det samma sak: Just idag är dagen som Herren gjort. Och det är i den dagen som vi ska jubla och vara glada.

Vi kan ha lätt att fastna i gårdagen och fundera varför det blev så och vad vi kunde gjort annorlunda.
Vi kan ha lätt att längta in i framtiden och se fram till en speciell dag eller ett speciellt tillfälle.

Men den här psalmen vill på påminna oss om att det är just nu som gäller. Det är just den här dagen som Herren har gjort. Låt oss glädja oss åt dagen idag. Morgondagen kanske kommer så småningom.

Idag är det nu som gäller. Vad gör vi med dagen idag?

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Detta är dagen....

___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar