lördag

LÖRDAG DEN 28 NOVEMBER

Från Nyhetsflödet den 28 oktober
Psykolog om MeToo: ”Sexualisering orsak till övergrepp”
- Världen idag -

Sexualiseringen av vårt samhälle är den främsta orsaken till sexuella övergrepp och trakasserier. Det menar psykologen Alf B Svensson. Även pengar spelar in, påpekar han. – Så länge man tjänar pengar på något är det tillåtet, säger han.

Tittar man i sociala medier i dag ser det, genom hashtaggen #MeToo, ut som om var och varannan kvinna har blivit utsatt för sexuella övergrepp, trakasserier eller ofredanden. Vad beror alla dessa övergrepp på?

– Jag lyssnade på jämställdhetsminister Åsa Regnér i söndagens Agenda. Hon menade att brist på jämställdhet är orsaken till problemet, säger psykologen Alf B Svensson.
Han är dock inte beredd att hålla med ministern.

– Sverige är världens mest jämställda land, och ändå sker det övergrepp och ofredanden här, säger han.

Han tar upp fallet Timell – TV4-programledaren som blivit anklagad för sexuella trakasserier och nu blivit uppsagd – och påpekar att kvinnliga höga chefer mörkade företeelserna.

– Visst behövs det jämställdhet, men det är inte lösningen på det här, säger Svensson.

Han tror att den främsta orsaken till övergreppen är sexualiseringen av vårt samhälle. Med sexualiseringen menar han porr – ”som gör kvinnor till sexobjekt” – samt reklam, film, tv och musik.


Läs mer HÄR

____________________
 
28 okt - 2 Kung 10
FÖRLORA INTENSITETEN

Bibelläsning: Andra Kungaboken 10

"Men Jehu brydde sig inte om att av hela sitt hjärta följa HERRENS, Israels Guds, lag. Han vände sig inte bort från de synder genom vilka Jerobeam hade kommit Israel att synda."  (2 Kung 10:31 FB)

Kapitlet handlar om Jehus utrensning av Ahabs hus och hur han utrotar baalsdyrkan i Israel.


Min personliga tillämpning då jag läser texter av det slaget är min egen kamp att rensa ut synden i mitt liv.

I detta kapitel kan vi också se hur intensiteten i Jehus gudstro och tro på Guds ord svalnar. I vers 10 demonstrerar Jehu en stark tilltro till Guds ord då han säger: "Ni skall veta att inget av Herrens ord faller till marken."

Senare i samma kapitel kan vi läsa att Jehu inte längre brydde sig om att följa Guds ord av hela sitt hjärta (vers 31). Det är sorgligt att se hur en människa tappar intensiteten i sin gudsrelation. Dessvärre är det inte helt ovanligt. Men till och med här kan vi lita på Guds ord. Jesus förutsa en sådan utveckling: "Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta." (Matt 24:12)

Jag vill inte vara en av dem som svalnar och förlorar intensiteten i min gudsrelation. Vill du? 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Var brinnande i Anden! (Rom 12:11)
_________________
 
Ord för dagen den 28 oktober - Hebreerbrevet 11
 
ATT VETA NÅGOT SOM MAN INTE KAN VETA NÅGOT OM

Bibelläsning: Hebreerbrevet 11
"Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser." (Hebr 11:1 FB)

Visshet är att veta något. I Första Johannesbrevet står det flera gånger att vi vet (1 Joh 5 v.18, v.19, v.20). Johannes skriver i samma kapitel: "Detta skriver jag till er för att ni ska veta att ni har evigt liv". (1 Joh 5:13)

Gud vill att vi ska ha visshet, att vi ska veta. Vem skulle ge sig till tåls med en 75-procentig frälsningsvisshet?

Tro kan vara att plötsligt bara veta att Gud finns och att han älskar mig och att jag får bli frälst av bara nåd. Att helt enkelt bara veta något som man egentligen inte kan veta något om.


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Tack för att jag genom tron får veta att jag är frälst.

______________


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar