torsdag

TORSDAG DEN 28 SEPTEMBER

Vill du vara med att läsa Bibeln?
Nu är ett bra tillfälle att börja. Nu börjar vi läsningen av FÖRSTA KUNGABOKEN..

De flesta kristna vill gärna läsa Bibeln, men många har svårt att få något system i bibelläsningen. Om du vill kan du få vara med oss i bibelläsningen. Just nu håller vi på att läsa Gamla Testamentet på två år.

Vi läser ett kapitel om dagen och varje morgon får du ett mejl med några tankar från det kapitel vi läser den dagen. Vi är nu många som är med i den här bibelläsningsplanen.


Om du vill vara med behöver du bara skicka ett mejl till info@rupeba.se och skriva UTMANINGEN. Då får du ett mejl varje morgon och tillgång till bloggen där vi sparar alla tidigare inlägg.

Välkommen med du också! (Det kostar naturligtvis inget och du kan avbryta prenumerationen när du vill)

__________________
28 sep - 2 Mos 24
DAVIDS SYND, OCH MIN

Bibelläsning: Andra Moseboken 24
"Sedan de hade farit genom hela landet, kom de efter nio månader och tjugo dagar hem till Jerusalem. Och Joab meddelade kungen resultatet av folkräkningen: I Israel fanns 800.000 vapenföra män, beväpnade med svärd, och Juda män var 500.000. Men Davids samvete slog honom sedan han hade räknat folket, och han sade till HERREN: "Jag har syndat svårt genom det jag har gjort. Men HERRE, förlåt nu din tjänares missgärning, för jag har handlat mycket dåraktigt."  (2 Sam 24:8-10 FB)
Vad var det för fel med att räkna folket? Är folkräkning en synd? Nej, jag tror inte att det är synd att räkna folket, men problemet ligger djupare än så. Gud ser inte bara till det vi gör, han ser till vårt hjärta.

David hade äntligen kommit till makten som kung i Jerusalem genom många svårigheter. I allt hade David haft en orubblig tillit till Gud och Guds omsorg om honom. David som talat så varmt om en odelad tillit till Gud, börjar nu flytta över tilliten till sin militära makt. Istället för att lita på Gud, sätter han sin lit till hur stor hans armé är. David hade bytt fokus. Det var det som var synden. Det var inte själva handlingen, men hjärtats inställning som ledde till handlingen.

Var finns ditt hjärta? Sätter du din tillit till Gud, eller litar du mer på människor, pengar och andra tillgångar? 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Gud vill se att ditt hjärta är vänt till Honom.....Sök först Guds rike.....älska Herren av hela ditt hjärta
_______________
 
Ord för dagen den 28 september - Psalm 116 och 117

ATT INFRIA LÖFTEN - Psalm 116
Bibelläsning: Psalm 116
"Jag vill infria mina löften till Herren inför hela hans folk"  (Ps 116:14 FB)
 
Psalm 116 är en tacksägelsepsalm för Guds räddning ur stora problem.
Två gånger i psalmen återkommer orden: "Jag vill infria mina löften till Herren" (vers 14 och 18).
 
Vilka löften har jag givit till Herren?
Ta en stund och be Gud påminna dig om vilka löften du har givit honom. Skriv ned de löften du kommer ihåg. Tala med Herren om hur du uppfyller dem idag. Lyssna på vad Herren påminner dig om.
 
Du kanske vill göra nya löften till Herren idag? Skriv ned ditt nya löfte.
 
Då du blev frälst bekände du Jesus som Herre i ditt liv (Rom 10:9). Hur uppfyller du det löftet i dag? Hur kan du leva just den här dagen så att löftet går i uppfyllelse?

==> Mannakorn at tugga på under dagen: Jag vill infria mina löften till Herren!


NÅD OCH SANNING, IGEN! - Psalm 117
Bibelläsning: Psalm 117
"Lova HERREN, alla hednafolk, prisa honom , alla folk! Ty hans nåd är väldig över oss, och HERRENS sanning varar i evighet. Halleluja!"  (Ps 117 FB)

En del psalmer är korta. Detta är en av de kortaste. Hela psalmen är citerad ovan.

Men även om psalmen är kort har den ett viktigt budskap. Den innehåller en uppmaning till alla människor att prisa Gud och den talar också om varför vi ska prisa Gud: Han kom med nåd och sanning! (jfr Joh 1:14). 

___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar