onsdag

ONSDAG DEN 13 DECEMBER

Ta Gud på orden
Uttrycket "ta någon på orden" innebär enligt ett uppslagsverk "att utgå från att någon verkligen menar vad den säger". En synonym till att "ta någon på orden" är att "ta fasta på"
- Räkna med att Gud verkligen menar vad han säger i sitt ord!
- Ta fasta på det han säger och bygg ditt liv på det!

____________________
 
13 sep - 2 Sam 8
                              KAMP OCH SEGER
 
Kommentar till den dagliga bibelläsningen
"Och David regerade nu över hela Israel och skipade lag och rätt åt hela sitt folk"  (2 Sam 8:15 FB)

Det hade varit en lång väg sedan Samuel smorde David till kung. David hade varit på flykt för sitt liv ända fram till han så småningom kunde bli kung över hela Israel. Men problemen och motgångarna slutade inte där. De omkringliggande folken gick till angrepp mot Israel och David fick utkämpa många strider där han fick sluta som segrare.

Ditt liv kanske inte Har varit lika dramatiskt, men vi har alla en kamp att utkämpa. Men vår kamp är inte en kamp mot människor, utan en kamp mot ondskans andemakter i himlarymderna (Ef 6:12). Vi har en kamp att utkämpa mot synden i våra liv och mot syndens konsekvenser.

Genom allt satte David sin tillit till Gud och genom alla svårigheterna han gått igenom kunde han nu se tillbaka och se Guds trofasthet genom allt.

Gud vill vara trofast även mot dig. Vill du vara trofast mot Gud?

    "Kämpa trons goda kamp, sök vinna det eviga livet, som du har kallats till och för vars skull du har avlagt den rätta bekännelsen inför många vittnen."  (1 Tim 6:12) 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vill jag vara trofast mot Gud?

________________

Ord för dagen den 13 september - Psalm 109
OSKYLDIGT ANKLAGAD

Dagens bibelläsning: Psalm 109
"Jag har blivit till åtlöje för dem, när de ser mig skakar de på huvudet." (Ps 109:25 FB)

I psalm 109 är David omsnärjd av fiender som vill honom illa och han utropar "Hjälp mig, Herre, min Gud! Fräls mig enligt din nåd." (vers 26)

Det kan vara tungt att tro eller veta att andra människor talar illa om mig. Att uppleva att andra skakar på huvudet och berättar saker om mig som inte är sanna.

Det finns ingen arena där man kan försvara sig. Jag bara hör, eller tror mig höra, att det talas bakom ryggen på mig.

Den enda tröst jag kan finna är att Herren vet hur det verkligen är: "Ty han står på den fattiges sida för att frälsa honom från dem som dömer honom" (vers 31).

David upplever att han själv har gjort allt med bästa uppsåt och med kärlek: "De lönar gott med ont och min kärlek med hat." (vers 5)

Men så gör David det som kan vara svårt, men som är det bästa att göra i liknande situationer. Både i Davids situation och i vår. Han ber för dem som anklagar honom: "Som svar på min kärlek anklagar de mig, men jag ber för dem" (vers 4)


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Idag ber jag för dem jag har svårt att älska
________________


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar