söndag

SÖNDAG DEN 3 SEPTEMBER

Tidig söndagsmorgon i Sverige
 
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen. Den här veckan har det handlat mycket om att packa upp flyttkartonger. Bland annat har vi packat upp böcker och placerat dem i bokstavsordning i hyllorna.

Böcker är för tunga för de stora flyttkartongerna. I stället packar vi böcker i banankartonger. Sista veckan i Norge la jag en del tid på att åka runt i livsmedelsaffärerna i Moss för att tigga tomma banankartonger på Kiwi, Rema1000 och Coop. 

Efterhand som banankartongerna packades upp åkte jag bort till återvinningsstationen, bröt sönder banankartongerna och pressade in dem i den smala öppningen på de gröna containerna.

Vet du hur många banankartonger det går in i en liten Volvo V60? Det vet jag! Jag vet däremot inte hur många gånger jag fyllde bilen med banankartonger.

Jo, det gick in 17 kartonger i bilen!!

Jag kan tänka mig att grannarna undrade. Dom höjde säkert på ögonbrynen då dom såg mig bära ut den ena tomma banankartongen efter den andra, och döm undrade säkert vad det var för konstiga människor som äter så mycket bananer. Tänk att dom kan äta innehållet i 17 banankartonger på en enda dag!?


I torsdags gjorde vi vår sista dag av vår anställning i Norge. Vår första dag som "pensionärer" startade vi en Bibelhelg på Frälsningsarmén i Södertälje. Första samlingen var på fredagskvällen. På lördagen hade vi bibelstudier och idag söndag har vi avslutningsmötet för helgen. Vi börjar klockan 11. Välkommen om du finns i närheten.

Skillnaden mellan att arbeta och att vara pensionär verkar inte vara så stor. Men vi kommer i varje fall inte att ha bibelhelger varje helg. Vi tänker nog ta ledigt då och då emellanåt. Men nu stundar en ny vecka och jag ber att det ska bli en välsignad vecka för dig.

Peter Baronowsky
__________________

3 sep - 1 Sam 28
DOLDA SYNDER 

Bibelläsning: Första Samuelsboken 28
"Och Saul gjorde sig oigenkännlig och tog på sig andra kläder och gav sig i väg med två av sina män. De kom till kvinnan om natten. "Spå åt mig genom anden", sade han, "och mana upp åt mig den jag säger dig."  (1 Sam 28:8 FB)
Saul visste mycket väl att det var fel att gå till en andebesvärjerska. Det var en synd som Gud förbjudit och Saul hade själv drivit ut andebesvärjare och spåmän ur landet (vers 3).

Nu hade Saul kommit i en svår situation och tyckte att han själv behövde hjälp av en andebesvärjare. Det han förbjudit andra att använda och drivit ut av landet var han nu själv beredd att använda.

Saul visste mycket väl att Gud såg vad han gjorde, men han ville framstå i god dager inför människorna. Han kanske tänkte att synden inte är så stor om ingen vet om den. Så klädde han ut sig till oigenkännlighet då han skulle ut och begå synden.

Vi kan säkert känna igen oss i Saul. Det kan finnas saker i våra liv som vi absolut inte skulle vilja att någon annan visste om. Hemliga synder som vi lever med och som vi fruktar att någon annan skulle veta om.

Utåt sett, i offentligheten, var Saul emot andebesvärjare och spåmän, men i det dolda, då han trodde att ingen skulle få reda på det, då kunde han tillåta sig att använda dem. Detta var en del av Sauls liv som ledde till att han blev förkastad och oanvändbar som Kung.


==> Mannakorn att tugga på under dagen:
Guds tjänare kan inte tillåta sig att bära omkring på dolda synder. 
__________________
 
Ord för dagen den 3 september – Filipperbrevet 2
LJUS I MÖRKRET
Dagens bibelläsning: Filipperbrevet 2
"...så att ni blir oförvitliga och rena, Guds fläckfria barn mitt i ett ont och fördärvat släkte, där ni lyser som stjärnor på himlen, när ni håller er till livets ord" (Fil 2:15-16)


De som håller fast vid Guds ord kommer att lysa som stjärnor i en mörk natt. Det är inte alla som kommer att uppskatta att det kommer ljus på det som trivs bäst i mörkret. Det är inte säkert att man blir uppskattad om man håller fast vid Gud ord i en tid då det "mänskliga förnuftet", eller "det som jag känner är rätt" dominerar.

Gud kallar människor i dag som ska lysa som stjärnor i den mörka tid vi lever i.


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Guds ord håller att hålla sig till.
_____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar