söndag

SÖNDAG DEN 17 SEPTEMBER

Tidig söndagsmorgon långt borta hemifrån den 17 september
 
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet
Så var det söndag igen. Vi har tagit semester. Hur gör man egentligen för att ansöka om semester då man är pensionär? Är det bara att åka iväg???

Ja, så gjorde vi i alla fall. Det har inte blivit så mycket ledigt i sommar med flytt och allt, så nu packade vi bilen och åkte söderut till lite varmare klimat....

Läs mer HÄR.
__________________
 
17 sep - 2 Sam 12
BEKÄNNELSE OCH FÖRLÅTELSE

Bibelläsning: Andra Samuelsboken 12
"Då sade David till Natan: ´Jag har syndat mot Herren.´ Natan sade till David: ´Så har också Herren förlåtit dig din synd´. "  (2 Sam 12:13)
David hade på allt sätt försökt dölja sin synd, men här kommer profeten Natan och konfronterar David med vad han gjort.

Då vänder sig David till Gud och ber om förlåtelse och får ta emot förlåtelse. I denna beskrivning ser det ut att vara en lätt och smärtfri process, men i Psalm 51 beskriver David själv vilken kamp han upplevde i processen:
"Gud var mig nådig, enligt din godhet, utplåna mina överträdelser enligt din stora barmhärtighet.Två mig ren från min missgärning, rena mig från min synd. Ty jag känner mina överträdelser och min synd är alltid inför mig. Det är mot dig jag har syndat och gjort det som är ont i dina ögon. Du är rättfärdig när du talar, du är ren när du dömer...
Rena mig med isop, så att jag blir ren, två mig så att jag blir vitare än snö. Låt mig få höra fröjd och glädje, låt de ben som du har krossat få jubla. Vänd bort ditt ansikte från mina synder, utplåna alla mina missgärningar. Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta och ge mig på nytt en frimodig ande. Förkasta mig inte från ditt ansikte och tag inte din helige Ande ifrån mig
."

Och i Psalm 32 beskriver David nyckeln till förlåtelse:
"Så länge jag teg förtvinade mina ben vid min ständiga klagan. Dag och natt var din hand tung över mig, min livskraft försvann som av sommarhetta. Sela. Då uppenbarade jag min synd för dig, jag dolde inte min missgärning. Jag sade: "Jag vill bekänna mina överträdelser för HERREN."
Då förlät du mig min syndaskuld. Sela.
"


==> Mannakorn att tugga på under dagen:
Det finns en oerhörd kraft och befrielse i bekännelse av synd. 

______________
 
Ord för dagen den 17 september - 1 Tessalonikerbrevet 4
 
LEVA FÖR ATT BEHAGA GUD
Bibelläsning: Första Tessalonikerbrevet 4
"För övrigt, bröder, ni har lärt av oss hur ni skall leva för att behaga Gud, och det är ju så ni lever. Nu ber och uppmanar vi er i Herren Jesus att låta ert liv ännu mer överflöda i detta." (1 Tess 4:1 FB)

Först hade de lärt sig hur man ska leva ett liv som behagar Gud. Då de hade lärt sig det, började de leva efter det. Då de hade börjat leva efter det, uppmanas de att ännu mer överflöda i detta.

De flesta har en känsla för vad som behagar Gud och vad som inte behagar Gud.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig idag att överflöda i att vilja behaga dig, Herre.
_______________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar