tisdag

TISDAG DEN 26 SEPTEMBER

Från nyhetsflödet tisdag den 26 september
"När två blir ett" – nytt samlevnadsmaterial från Svenska Evangeliska Alliansen
Vad säger Bibeln om sex och samlevnad, samboskap och homosexualitet?

I en tid då kyrkan antingen är helt tyst eller har anpassat sig att till att förkunna "världens" syn på sex och samlevnad, är det befriande att det kommer ett undervisningsupplägg för tonåringar som bygger på klassisk kristendom.

Vad är kärlek? Var kommer sex in i bilden, och hur kan vår sexualitet bli till så stor glädje som möjligt? Hur får man en relation att hålla? Finns det ett kristet förhållningssätt till HBTQ? Vad är ett sexuellt övergrepp? Och vad gör man om man har haft sex – och sedan ångrar sig? Dessa och andra frågor står i centrum av "När två blir ett" – ett nytt material om sex och samlevnad från Svenska Evangeliska Alliansen.

– Det är inte lätt att vara ung kristen i dagens Sverige. I alla fall inte om man vill ha Jesus och hans ord som ledstjärna för sitt liv. Till de mest utmanande områdena hör de som har med synen på sex, äktenskap och sexuell identitet att göra. SEA har därför tagit fram materialet "När två blir ett", som framför allt är tänkt för kyrkans ungdomsverksamhet – till exempel i tonårsgruppen, konfirmandklassen eller på läger.


Läs mer HÄR

_________________
 
26 sep - 2 Sam 22
SEGERSÅNG

Bibelläsning: Andra Samuelsboken 22
"David sjöng till HERREN denna sång, när HERREN hade räddat honom från alla hans fiender och ur Sauls våld. Han sade: HERRE, mitt bergfäste, min borg och min räddare, min Gud, min tillflykts klippa, min sköld och min frälsnings horn, mitt värn och min tillflykt, min frälsare"  (2 Sam 22:1-3 FB)

David ser sig tillbaka. Han har gått igenom många prövningar och ser hur Gud beskyddat honom och väglett honom igenom alla svårigheter.

Då han ser sig tillbaka brister han ut i en lovsång. Han ser till och med att Gud varit med i de mörkaste stunder "Herren gör mitt mörker ljust" (vers 29).

Gör på samma sätt du också. Se dig tillbaka. Se hur Herren har varit med dig också i ditt mörker. Se hur Gud har beskyddat dig och väglett dig i livet. Då du ser det får du också bryta ut i lovsång.


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Guds väg är utan brist. Herrens ord är utan slagg. Han är en sköld för alla som flyr till honom (vers 31). 
________________
 
Ord för dagen den 26 september -1 Tim 3
 
SANNINGENS PELARE

Bibelläsning: Första Timoteusbrevet 3
"...Guds hus, som är den levande Gudens församling, sanningens pelare och grundval." (1 Tim 3:15 FB)

Församlingen liknas här vid en pelare och en grundval som bär upp sanningen.
Pilatus frågade: "Vad är sanning?" (Joh 18:38 FB)
Bibeln svarar:
"Summan av ditt ord är sanning" (Ps 119:160 FB).
Jesus säger då han ber till Fadern: "Ditt ord är sanning" (Joh 17:17 FB).
Jesus säger också om sig själv: "Jag är ... sanningen" (Joh 14:6 FB)

==> Mannakorn att tugga på under dagen:
- Är jag med och bär upp sanningen=Guds ord i min omgivning?
- Är jag med och bär fram sanningen Jesus i min omgivning?

________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar