lördag

LÖRDAG DEN 2 SEPTEMBER

Ibland blir det inte som i har tänkt...
Ska man säga något positivt om detta filmklipp, så är det att pastorn trots allt höll fast på Bibeln till slutet. Det är många som inte gör det idag. 

_______________________ 

2 sep - 1 Sam 27
 
KOMPROMISSA INTE MED SYNDEN

Bibelläsning: Första Samuelsboken 27
"När David härjade i landet, lät han varken män eller kvinnor leva, men får, nötboskap, åsnor, kameler och kläder tog han med sig och vände därefter tillbaka och kom till Akish."  (1 Sam 27:9 FB)

Många av berättelserna i Gamla Testamentet ter sig oerhört grymma och svåra att första. Då jag läser dessa berättelser är det inte den historiska berättelsen som står i centrum för mig. Jag försöker "höra" vad Gud säger till mig idag. Detta leder mig ofta till en typologisk tolkning av berättelserna, det vill säga att berättelserna är förebilder där jag kan lära andliga sanningar.

Då David utrotade fienderna var det för att ingen skulle komma tillbaka och berätta för kungen om hans härjningar (vers 11). Om han inte gjorde sig av med fienderna skulle de komma tillbaka och skada honom i framtiden.

På samma sätt är det med synden i våra liv. Vi lever i en ständig kamp mot det onda. Vi måste utrota synden i våra liv. Om vi låter synden leva vidare i våra liv och kompromissar kommer synden att komma tillbaka och förstöra vårt liv.

==> Mannakorn att tugga på under dagen:
Då det gäller synden måste vi leva utan kompromiss. Synden måste utrotas.

_________________
 
Ord för dagen den 2 september - Filipperbrevet 1
 
"TACK VARE ERA BÖNER"

Bibelläsning: Filipperbrevet 1
"Jag vet att allt detta kommer att leda till min räddning, tack vare era böner och den hjälp som Jesu Kristi ande ger" (Fil 1:19)



Paulus förlitade sig på att det fanns syskon som bad för honom under livets alla förhållanden. Kristna är inte isolerade från varandra, de är lemmar på samma kropp, de "kämpar sida vid sida" (Fil 1:27). Även om vi inte alltid fysiskt kan stå sida vid sida, kan vi genom våra förböner ställa oss vid sidan av en person som behöver våra förböner.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Be Gud visa dig en person, eller några personer, som du under en tidsperiod ska stå sida vid sida med i din förbönstjänst.
_____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar