torsdag

TORSDAG DEN 9 FEBRUARI

Vill du också sälja våra böcker på kårens/församlingens bokbord eller privat?
Du får 10-20% rabatt. Läs mer HÄR...

____________________
 
9 februari - 1 Mos 41
GUDS VÄGAR 
Bibelläsning: Första Moseboken 41
"Farao sade vidare till Josef: "Se, jag sätter dig över hela Egyptens land."  Och farao tog ringen från sin hand och satte den på Josefs hand, och han klädde honom i kläder av fint linne och hängde en kedja av guld kring hans hals." (1 Mos 41:41-42 FB)

Efter år i fängelset kallar farao på Josef för att få hjälp att tyda en dröm. Det hela leder till att Josef blir upphöjd och får befälet över hela Egypten.

Hela historien är ett vittnesbörd om att det Gud sagt kommer att ske hur mycket människor än försöker styra utvecklingen i en annan riktning.

Gud hade lovat Abraham en rik avkomma. Och många år innan en kraftig hungersnöd inträder som hotar Abrahams och Isaks avkomma, låter Gud Josef på underliga vägar komma till makten i Egypten där han samlar ladorna fulla, vilket senare räddar släktens liv och fortlevnad.

Herrens vägar kan ibland se underliga ut, men det Gud har sagt ska gälla!

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Det Gud har sagt ska gälla.

______________

Översikt kapitel 41:
Vers 1-36

Josef tyder faraos drömmar om sju år i överflöd och sju år av hungersnöd.
Vers 37-57
Josef blir satt att förvalta landet. Han sparar överflödet under de sju rika åren och då hungersnöden kommer, reser man från hela jorden till Egypten för att köpa säd hos Josef
_______________
 
Ord för dagen den 9 februari - Psalm 17 och 18
 
                                             ÖGONKONTAKT

Bibelläsning - Psalm 17
"Men jag skall se ditt ansikte i rättfärdighet, jag skall mättas av din åsyn när jag vaknar." (Ps 17:15 FB)

Psalm 17 är ett rop på hjälp från Gud för den som är oskyldigt förföljd. Psalmen är en bön om beskydd från alla förföljare som vill skada, ett rop till Gud att Han ska höra: "Jag ropar till dig, ty du, Gud, skall svara mig. Vänd ditt öra till mig och hör mina ord!" (vers 6)

Det enda som ger tröst i situationen är att få se Guds ansikte, att veta att Gud finns hos mig och att få ögonkontakt med Gud.

Det lilla spädbarnet söker ständigt ögonkontakt med sin förälder. Ögonkontakten är nödvändig för att barnet ska uppleva trygghet i tillvaron.

Ögonkontakten med Gud, vetskapen om Guds närvaro fyller palmisten med tillförsikt: "..jag skall mättas av din åsyn när jag vaknar." (vers 15)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herren ser 

Läs mer HÄR.
________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar