lördag

LÖRDAG DEN 11 FEBRUARI

Svar till Mackan
 
- Stefan Swärd svarar på kritiken från Mackan Andersson -

Mackan Andersson förde fram ganska kraftig kritik på twitter mot mitt svar i tidningen Dagen till Pekka Mellergård. Jag tyckte då att Mackan istället skulle skriva ett gästblogginlägg och framföra sina synpunkter, det är svårt att föra en vettig diskussion på twitter. Gästblogginlägget publicerades 26 januari. Jag gör nu ett försök att kommentera detta. Mackans synpunkter handlar om tre saker.

1. Mitt sätt att driva debatten är fel, han tycker att jag bör be Pekka offentligt om ursäkt.
2.  Han tycker inte att de bibeltexter jag för fram leder till en slutsats att Adam och Eva är historiska personer.
3. Han tycker inte att synen på Adam och Eva är en avgörande fråga för frälsning och kristen tro.

   Om vi börjar med första frågan. Mackan citerar mig från Dagen 170124 där jag skriver ”Jag har svårt att begripa hur en icke-historisk syn Adam och Eva och syndafallet ryms inom Lausannedeklarationens Bibelsyn”. Mackan menar att Lausannedeklarationen inte handlar om skapelseberättelsen och dess historicitet.

Visst, Lausannedeklarationen hänvisar inte till Genesis kapitel 1 och 2. Men den uttrycker en tydlig bibelsyn, det är detta jag åsyftar. Ett avsnitt i deklarationen handlar om Bibelns auktoritet. Där läser man: ”Vi bekräftar vår tro på både Gamla och Nya testamentets gudomliga inspiration, sanning och auktoritet i dess helhet, såsom Guds enda skrivna ord, utan fel i allt som det påstår och det enda ofelbara rättesnöret för tro och liv.”

Vad menas i detta fall att Guds ord utan fel i allt som det påstår?
Läs mer HÄR.

_______________
 
11 februari - 1 Mos 43
GUDS HAND BAKOM ALLT GOTT
Bibelläsning: Första Moseboken 43
"Hör på oss, herre! När vi var här nere förra gången för att köpa säd till mat och sedan kom till ett rastställe och öppnade våra säckar, hittade var och en av oss sina pengar till deras fulla vikt överst i sin säck. Vi har nu fört dem med oss tillbaka. Och vi har andra pengar med oss för att köpa säd till mat. Vi vet inte vem som lagt pengarna i våra säckar." Han svarade: "Oroa er inte, var inte rädda! Det är er Gud och er fars Gud som har låtit er hitta en skatt i era säckar. Jag har fått era pengar." (1 Mos 43:20-23 FB)

Josefs bröder var nu tillbaka till Egypten för att köpa säd. Förra gången de var där fann de på vägen hem alla pengar de hade betalat för säden i sin egen packning. Nu var de oroliga att de skull anklagas för att ha stulit pengarna.

Men svaret de fick var:"Oroa er inte, var inte rädda! Det är er Gud och er fars Gud som har låtit er hitta en skatt i era säckar." (vers 23)

Vi kan också ibland få uppleva att bli välsignade på ett helt oväntat sätt, eller att en dörr, en utväg, plötsligt öppnas som har varit stängd för oss. Då vi möter sådana oväntade välsignelser får vi bara rikta vårt tack till Gud och ta emot orden: "Oroa er inte, var inte rädda! Det är er Gud...."

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Var inte rädd, Gud har förberett en väg för dig.

_______________
Översikt kapitel 43:
Vers 1-14

Bröderna övertalar sin far att de ska få ta med sig Benjamin tillbaka till Josef för att köpa mat under den stora hungersnöden.
Vers 15-25
Bröderna kommer fram till Egypten och får möta Josef. Bröderna oroar sig för att bli anklagade för stöld. Husföreståndaren säger att de inte behöver oroa sig för han har fått alla pengar han skulle ha.
Vers 26-34
Bröderna äter mat tillsamman med Josef.

________________
 
Ord för dagen den 10 februari - Markus 1
 
BANA VÄG
Bibelläsning: Markusevangeliet 1
"Se, jag sänder min budbärare framför dig, och han skall bereda vägen för dig. En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren, gör stigarna raka för honom!" (Mark 1:2-3 FB)

I någon mån är vi alla sända att vara budbärare från Jesus. Våra liv och våra ord är brev till människor som berättar om Jesus.

Det kan finnas många hinder som står i vägen för att människor ska hitta fram till Jesus. Vi får göra stigarna raka, vi får ta bort stenar på vägen som hindrar folk att komma fram.

På samma sätt som Johannes Döparen får vi också bana väg, göra det lätt för människor att ta emot budskapet om Jesus.

==> Mannakorn att tugga på under dagen:
Herre, hjälp mig att bana väg för någon människa att hitta fram till dig.
Läs mer HÄR.
______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar