torsdag

TORSDAG DEN 23 FEBRUARI

Nyhetsflödet torsdag den 23 februari
Kom ut ur garderoben, Sveriges kristna!
- Peter Jonasson i Dagen - "Ja, den är faktiskt överfull, det ryms inte en enda liten kristen där ytterligare. Det skriver Peter Jonasson, officer i Frälsningsarmén, som menar att kristna har gömt sig för länge."
Läs mer HÄR.


Stefan Swärd går in i Svenska kyrkan
- Sändaren - "Han vill vinna Östermalm för Jesus genom församlingsengagemang och kyrkopolitik. Efter flera årtionden som pastor lämnar Stefan Swärd EFK för att verka som missionär inom Svenska kyrkan.
   Stefan Swärd, mångårig pastor inom Evangeliska frikyrkan (EFK) på Östermalm i Stockholm, meddelade i början av februari att han lämnar sitt uppdrag som pastor och går in i Svenska kyrkan.
   Sedan tre veckor är han registrerad medlem i Oscars församling på Östermalm. Nu kommer han och hans fru att engagera sig där och delta i gudstjänstlivet. Samtidigt ser han sig som en missionär som vill nå östermalmsborna med den kristna tron."
Läs mer HÄR.


Det enda ställe i världen där vi kan få uppleva villkorslös och uppriktig kärlek.
- Marcus Birro i Världen idag - "Det är ljust vid 16-tiden när jag möter mina barn på skolgården.
   Deras skor skrapar i gruset när de kommer springande mot mig. Deras värme och deras tyngd är som sol i min famn. Jag håller dem länge nära mig. Vi går över den lilla bron som löper över den hårt trafikerade Långholmsgatan. Jag håller deras händer i gallerian och jag känner hur allt det som är viktigt i min värld bleknar, faller i skugga...."
Läs mer HÄR

___________________
 
23 februari - 2 Mos 6


"NU SKALL DU FÅ SE"

Bibelläsning: Andra Moseboken 6
"Men HERREN sade till Mose: "Nu skall du få se vad jag skall göra med farao, ty genom min starka hand skall han tvingas släppa dem, och genom min starka hand skall han tvingas driva dem ut ur sitt land." (2 Mos 6:1 FB)

Mose hade mycket att kämpa mot. Israels folk vill inte lyssna på Moses (vers 9) och Farao vill inte lyssna på Moses (vers 12). Han hade mycket väl kunnat ge upp. Men Gud sa: "Nu skall du få se...", och Moses trodde på Herren.

Hur många gånger kan jag ha missat att få se de under Herren ville visat mig, genom att jag inte vågat gå, eller genom att jag inte hört vad Herren sagt?

Herren vill kalla ut oss på vägar där vi inte gått förut. Vi kan tycka att vi inte har kapacitet att göra Herrens verk. Men jag tror att han vill säga till oss också idag: "Nu skall du få se..". Vågar vi gå?

==> Mannakorn att tugga på under dagen: "Har jag inte sagt dig att om du tror ska du få se Guds härlighet?" (Joh 11:40)

__________________
 
Ord för dagen den 23 februari - Psalm 23 och 24
"MIG SKALL INTET FATTAS" - Psalm 23
Dagens bibelläsning - Psalm 23
"HERREN är min herde, mig skall intet fattas." (Ps 23;1 FB)

Vilken känsla. Ingenting fattas. En känsla av total mättnad. Att det inte finns något som fattas. Att det inte finns något som skulle kunna göra mitt liv bättre än det är idag. Fullständigt tillfredsställd.

Det är en grundkänsla i det kristna livet. Jag har allt jag behöver i Kristus och vad som än händer kommer Jesus att leda mig vidare.

Men samtidigt som vi har denna känsla av att vara totalt tillfredställd, måste vi ha en annan känsla. En känsla av att inte vara nöjd eller tillfredsställd.

Den dagen vi är nöjda med oss själva och ser oss själva som "färdiga", slutar vi att växa. Vi måste ständigt växa i vår hunger efter att bli mer lika Jesus. Vi får inte slå oss till ro.

Även om vi tycker att vi uträttat mycket, finns det alltid mer som borde göras. Det finns fortfarande människor som inte är frälsta. Det finns fortfarande människor som lider.

Vi måste alltså kunna leva både i känslan av att vara tillfredsställda och i känslan att vara otillfreddställda - samtidigt!

==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Herre led mig på rätta vägar idag!

__________________________
ETT RENT HJÄRTA - Psalm 24
 
Dagens bibelläsning - Psalm 24
"Vem får gå upp på HERRENS berg? Vem får träda in i hans helgedom? Den som har oskyldiga händer och rent hjärta, den som inte vänder sin själ till lögn och inte svär falskt." (Ps 24:3-4 FB)

Vem är det som får leva i Guds närhet? En av förutsättningarna är ett rent hjärta. Ett rent hjärta för med sig välsignelse från Herren (vers 5)

Men ett rent hjärta är inte något vi kan skapa själva. Det kommer av att vi frågar efter honom och söker hans ansikte (vers 6). Det kommer av att vi öppnar våra hjärtan för Herren. Psalmisten uttrycker det som att vi ska göra våra portar och dörrar höga och vida, så att Herren kan dra in (vers 7).

==> Mannakorn att tugga på under dagen "Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta" (Ps 51:12 FB) 

_________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar