onsdag

ONSDAG DEN 8 FEBRUARI

Nyhetsflödet onsdag den 8 februari
Märks Guds närvaro i våra församlingar?
- Världen idag - "Att vara kristen är inte i första hand att ha en abstrakt Gudstro och vissa kristna värderingar. Kristet liv handlar om att Kristus lever i mig. Att vara en kristen församling handlar om att vara ett Guds tempel, en plats där Kristus kan bo. Att leva i Guds närvaro är det som kännetecknar kristet liv. Som enskild kristen är också jag ett Andens tempel. Det innebär att jag bär med mig Guds närvaro där jag är: på mitt jobb, i mitt hem, i min familj och i andra miljöer där jag befinner mig."
Läs mer HÄR.


Adaktusson: "SVT-chefer ville inte rapportera om raketer mot Israel"
- Inblick - "Förra veckans Israel-seminarium i Stockholm lyfte upp frågan om objektivitet i nyhetsrapporteringen i Mellanöstern och Israel. Inbjudare var bland andra Lars Adaktusson. – Detta ämne har alltid hög aktualitet. Det väcker starkt engagemang och behöver diskuteras och analyseras, poängterade Lars Adaktusson."
Läs mer HÄR.


Kanske borde fler dela på klassen av omsorg om flickorna
- Dagen - "Jämställdhet är viktigt. Men här skjuter Fridolin långt över målet, skriver Elisabeth Sandlund.
   Könsuppdelade lektioner förekommer i vissa, men inte många, skolor. Inte i alla ämnen hela tiden utan enbart när det handlar om idrott. Detta är, menar Fridolin, så allvarligt för jämställdheten att han måste ta till storsläggan och se till att det förbjuds i läroplanen. ”Är det så att man upplever att man har problem med att ha pojkar och flickor tillsammans så ska man ta tag i de problemen, inte undvika dem genom att helt enkelt skilja könen åt”, slår utbildningsministern fast.
   Jämställdhet är viktigt. Men här skjuter Fridolin långt över målet. Det är ett faktum att pojkars och flickors, mäns och kvinnors, fysiska utveckling och förutsättningar skiljer sig åt. Varför finns det, annars knappast några undantag från regeln att idrottsutövning i tävlingsform är strikt könsuppdelad?"
Läs mer HÄR

______________________
 
8 februari - 1 Mos 40
MEN HERREN HADE INTE GLÖMT

Bibelläsning: Första Moseboken
"Men överhovmästaren kom inte ihåg Josef utan glömde honom" (1 Mos 40:23 FB)

Josef var en drömmare. Han drömde om ett liv i framgång. Men det såg inte alltid så bra ut. Hans bröder var avundsjuka på honom och kastade honom i en torr brunn för att dö. Josef måste känt sig ensam och övergiven i brunnen. Sedan kom bröderna på att de kunde tjäna pengar på Josef, så de sålde honom som slav till handelsresande som råkade passera brunnen.

Josef var inte gammal då han fick följa med de handelsresande till Egypten där Josef blev såld vidare till Potifar. Ensam, övergiven och bortglömd.

Senare blev han oskyldigt anklagad och kastad i fängelse. Oskyldig, ensam, övergiven och bortglömd.

I fängelset uttydde Josef en dröm som en medfånge hade haft. Medfången var högt uppsatt hos Farao. Uttydningen var att medfången skulle bli fri om tre dagar och få tillbaka sin höga ställning hos Farao. Det skedde och innan medfången lämnade fängelset bad Josef honom att lägg ett gott ord för Josef hos Farao (vers 14). Men då medfången kom tillbaka till Farao glömde han bort Josef. Josef var ensam, övergiven och bortglömd i fängelset.

MEN GUD HADE INTE GLÖMT!

Kanske har också du känt dig ensam, övergiven och bortglömd. Då ska du veta att det finns en som ser dig och han har inte glömt bort dig.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Men Gud har inte glömt mig.

_________________
Översikt kapitel 40:
Vers 1-4  

Josef får sällskap i fängelset av Faraos munskänk och bagare.
Vers 5-19
Både munskänken och bagaren har samma natt varsin dröm som Josef tyder. Josef talar om för munskänken att han ska bli fri om tre dagar och få tillbaka sin ställning som munskänk. Josefs tydning av bagarens dröm är att han ska hämtas ur fängelset om tre dagar och hängas upp på en påle. Josef ber dem att lägga ett gott ord om honom inför Farao:
Vers 20-23
På den tredje dagen sker det som Josef förutsagt. Munskänken får komma tillbaka inför Farao, medan bagaren dödas. Men munskänken tänkte inte på Josef utan glömde bort honom.

_______________
 
Ord för dagen den 8 februari - Psalm 16
LIVETS VÄG

Bibelläsning - Psalm 16
"Du lär mig livets väg. Inför ditt ansikte mättas jag av glädje" (Ps 16:11 FB)

Då jag blir en kristen byter jag väg. Den nya vägen heter livets väg för den leder till livet. Jesus säger att den vägen är smal och att det är få som finner den (Matt 7:14).

Men jag vandrar inte ensam på den vägen. Det är en gemenskapens väg. Jesus skickar inte iväg oss ensamma på den vägen. Han går före och säger följ mig.

"Du lär mig livets väg". Varje dag vill han lära oss mer och mer om livets väg. Han vill att vi ska vara sanna lärjungar. Och så länge vi är villiga att lära av Jesus, fortsätter vi att vara Hans lärjungar.

"Inför ditt ansikte mättas jag av glädje". Och då jag förstår att det är en gemenskapens väg och att Herren redan har vänt sitt ansikte till mig, så mättas jag av glädje.

==>  Mannakorn att tugga på under dagen:  
Jag går på Livets väg. Vad betyder det för mig idag? 

_______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar