tisdag

TISDAG DEN 7 FEBRUARI

7 februari - 1 mos 39
EN LEDARE MED INTEGRITET
Bibelläsning: Första Moseboken 39
"Herren var med Josef och allt lyckades väl för honom. Han var i sin egyptiske herres hus, och hans herre såg att Herren var med honom, ty allt som han gjorde lyckades väl." (1 Mos 39:2-3 FB)

Josef hade mognat till ledare. Han blev snabbt satt till ledare för allt i Faraos hus. Senare, då han blev kastad i fängelse, fick han snart ansvar för det mesta i fängelset.

Orsaken att han blev kastad i fängelse var att han inte var villig att kompromissa med sin övertygelse om vad som var rätt. (vers 10).

Många människor har fått betala ett högt pris för att inte kompromissa med sanningen. Josef blev kastad i fängelse. Men det kommer till slut att löna sig att göra det som är rätt. Josef fick erfara det, och många med honom.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur är det med min integritet?

___________________
Översikt kapitel 39:
Vers 1-6
Ismaeliterna, som också de hade Abraham  som stamfader; sålde Josef vidare till Egyptern Potifar. Josef fick efterhand ansvaret för allt i Potifars hus. Och Gud välsignade Potifars hus på grund av Josefs ledarskap.
Vers 7-20 

Potifars hustru började intressera sig för Josef och ville ligga med honom. Vid ett tillfälle då hon ville ligga med Josef, sprang Josef därifrån och Potifars hustru höll kvar hans mantel. Hon anklagade sedan Josef för att han försökt ligga med henne och Josef blev kastad i fängelse.
Vers 21-23
I fängelset fick Josef efterhand fängelsechefens förtroende och fick ansvar för "allt som skulle göras där". Och "Herren lät honom lyckas i allt han företog sig".

________________
 
Ord för dagen den 7 februari - Matteus 28
 
UPPDRAGET
Bibelläsning: Matteusevangeliet 28
"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar"
(Matt 28:19)

Detta säger Jesus till sina lärjungar, för det är bara lärjungar som kan göra lärjungar.
-Hur kan jag själv växa och fördjupa mitt eget lärjungaskap?
-På vilket sätt kan jag bidra till att missionsbefallningen blir verklighet där jag finns?

Jesus skickar inte iväg oss på uppdrag. Han går före oss och säger till oss "Följ mig". Då vi följer Jesus kan vi inte ta ett enda steg där inte har han gått före oss och förberett marken för oss. Han går med oss i varje steg. "Och jag är med er alla dagar till tidens slut" (Matt 28:20)

==>  Mannakorn att tugga på under dagen: "Följ mig" Vad innebär det för mig idag?

Läs mer HÄR.
_______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar