torsdag

TORSDAG DEN 12 JANUARI

Frälsningsarmén mobiliserar på nätet
- Dagen - Torsdag den 12 januari kl 10.00 svensk tid lanserar Frälsningsarmén en ny internationell hemsida
   Den nya sajten är tänkt att bygga broar mellan kårerna i alla de 128 länder där samfundet arbetar. Webbsidan och en ny mobilapp ska ge praktiska tips och sprida vittnesbörd om Frälsningsarméns insatser runt om i världen. Frälsningsarmén, som är känd för sitt sociala engagemang, förklarar att mobiliseringen på nätet är ett led i att följa uppmaningen från sin grundare, William Booth, som sa: "Do something!" (Gör någonting!).

Den nya hemsidan hittar du här. Observera starttiden – 12 januari klockan 10.00. 

______________
 
12 januari - 1 Mos 12
VÄLSIGNAD FÖR ATT VÄLSIGNA

 Bibelläsning: Första Moseboken 12
"HERREN sade till Abram: "Gå ut ur ditt land och från din släkt och din fars hus och bege dig till det land som jag skall visa dig. Där skall jag göra dig till ett stort folk. Jag skall välsigna dig och göra ditt namn stort, och du skall bli en välsignelse. Jag skall välsigna dem som välsignar dig och förbanna den som förbannar dig. I dig skall alla släkter på jorden bli välsignade."
(1 Mos12:1-3 FB)
Abram blev kallad ut ur sitt sammanhang för att tjäna Gud på ett nytt sätt. Många människor efter Abram har mötts av en liknande kallelse. Och då Gud kallar så innebär det alltid att den största välsignelsen är att lyda Gud.

Abram får också ett löfte om välsignelse över sitt liv och ett uppdrag att välsigna andra människor.

Vi får idag leva i samma dubbla välsignelseström. Den välsignelse vi tagit emot ska vi använda till att välsigna andra. Det kan handla om att dela med sig av ekonomiskt överflöd. Det kan handla om praktisk hjälp till människor med behov. Det kan handla om att finnas till och bry sig om en annan människa. Och inte minst att ge vidare den frälsning och förlåtelse som vi själva tagit emot.

Och kanske är det till och med så, att den största välsignelsen är att kunna förmedla välsignelse till någon annan.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Välsignad för att välsigna.

Läs mer HÄR.
______________ 
 
Ord för dagen den 12 januari - Psalm 5 och 6
 
NÅD SOM EN SKÖLD
Bibelläsning -Psalm 5
"Ty du, HERRE, välsignar den rättfärdige, du omger honom med nåd som med en sköld." (Ps 5:13 FB)

Psalm 5 är en morgonbön under förföljelse. Psalmisten ber och vi får också be orden:
"Lyssna till mina ord, HERRE! Ge akt på mina suckar!
Hör mig när jag ropar om hjälp, du min konung och min Gud, ty till dig ber jag.
HERRE, om morgonen hör du min röst, om morgonen vänder jag mig till dig och väntar ivrigt."
(vers 2-4)

Psalmen avslutas med att konstatera att Gud omger den rättfärdige med nåd som med en sköld.

Den sköld som beskyddar oss är Guds nåd. Det är inte vår egen rättfärdighet eller förträfflighet som beskyddar oss. Det är precis tvärtom! Då vi litar på våra egna gärningar är vi helt oskyddade. Men den som söker sig till Herren blir omsluten av Hans rättfärdighet och nåden bildar en sköld runt denne.

Romarbrevet skriver om denna nya rättfärdighet:
"...en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen skillnad. Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem." (Rom 3: 22-24 FB)

Då du känner dig misslyckad och fördömd får du se dig själv friköpt och iklädd denna rättfärdighet. Låt nådens sköld skydda dig.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Nåd som en sköld

Läs mer HÄR.
______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar