söndag

SÖNDAG DEN 8 JANUARI

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 8 januari
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen. En vecka har gått av det nya året. Det går fort, nu är det bara 51 veckor kvar av året. Här i Norge har vi varit igång och jobbat en vecka nu. Skolorna började i måndags eller tisdags eftersom trettondagen inte är helgdag här.

Jag tror inte jag är den enda som upplever att vi lever i en ostabil världsituation. Det gäller både naturkafterna, den politiska situationen och det allt grövre våldet på våra gator. Det börjar likna de "födslovåndor" som Jesus talar om i sitt tal om den sista tiden för Jesu återkomst. Detta är tankar som jag kommer att utveckla i den kommande Bibelhelgen här på Jelöy i slutet av månaden.
Rut kommer där att tala över ämnet "Hellighet og vår tid", jag kommer att tala om Jesu återkomst och om Uppenbarelseboken och Ola Grytten ska tala om "Israel og vår tid".

Vi går en spännande och på många sätt skrämmande tid till mötes. Jesus ska komma tillbaka och det är ett huvudämne i Nya Testamentet. Alla som har något att säga i NT talar om det: Jesus talar om det, Petrus talar om det, Paulus talar om det, Johannes talar om det, Jakob talar om det. Vi kan bara fråga oss själva "Varför talar vi så lite om det som Bibeln talar så mycket om?"

Läs mer HÄR.

________________
 
8 januari - 1 Mos 8
EN NY BÖRJAN
 
Bibelläsning: Första Moseboken 8
"Då talade Gud till Noa och sade:  "Gå ut ur arken med din hustru, dina söner och dina sonhustrur.  Låt alla de djur, allt levande som du har hos dig, gå med dig, både fåglar och fyrfotadjur och alla kräldjur som rör sig på marken, så att de växer till och blir fruktsamma och förökar sig på jorden." 
(1 Mos 8:15-17 FB)

Vattnet hade torkat undan. Noa var försiktig och skickade ut en duva för att se om det fanns torr mark. Då duvan inte kom tillbaka förstod Noa att det var dags.

Gud säger till Noa "Gå ut ur arken..." (vers 16)
Det representerar en ny början. Synden hade tidigare tagit överhanden på jorden och Gud sände floden. Nu var det dags för en ny start.

Så kan vi också uppleva det i våra liv. Det kan vara så mycket som gått fel. Vi kan längta att få börja om, att få börja på nytt. Jesus erbjuder oss att bli födda på nytt, och då vi därefter misslyckas igen får vi alltid be om förlåtelse, ta emot förlåtelse och börja om från början.

Bli inte sittande i arken och fastna i det som varit. Det finns en fortsättning. Ta tag i livet och "Gå ut ur arken.."


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad innebär det för mig i min nuvarande situation att "gå ut ur arken".

_________________


Översikt:
Vers 1-12 Jorden täckt av vatten

Vers 13-19 Noa och hans sällskap går ut ur arken
Vers 20 Noa bygger ett altare och offrar åt Gud
Vers 21-22 Gud lovar att aldrig mer drabba jorden på detta sätt



Kortkommentar/till eftertanke:
Guds löfte om att inte drabba jorden på detta sätt gäller inte i evighet. Det gäller bara "så länge jorden består" (vers 22). Börjar vi närma oss en situation där jorden inte längre kommer att bestå?
________________
 
Ord för dagen den 8 januari - Matteus 6
 
RÄTT PRIORITERING

Bibelläsning: Matteusevangeliet 6
"Gör er därför inte bekymmer och fråga inte: Vad skall vi äta? eller: Vad skall vi dricka? eller: Vad skall vi klä oss med? Efter allt detta söker hedningarna, men er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta. Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen." (Matt 6:31-34)


 

Det handlar om prioriteringar.

Bli inte för upptagen med dina egna behov. Hur ska jag få det bättre? Hur ska jag få mat och kläder nog? Hur ska jag kunna förverkliga mig själv? Hur ska jag kunna relatera bättre till mina närmaste?

Jesus vill att jag ska börja i den andra änden. Om jag söker först Guds rike, så kommer allt annat att komma på plats i mitt liv.

-Vilka saker kan jag sluta bekymra mig för idag och i stället överlåta till Herren?
-Vad innebär det för mig om jag idag skall söka Guds rike först?

 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Sök först Guds rike
Läs mer HÄR.
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar