onsdag

ONSDAG DEN 11 JANUARI

Är Adam och Eva historiska personer?
Vi är i och för sig färdiga med läsningen av skapelseberättelsen i UTMANINGEN 2017-18, men det kan vara intressant att följa med i den teologiska debatten som just nu pågår. Stefan Swärd skriver på sin blogg:

"Det har kommit många frågor och kommentarer med anledning av min ledare i Världen Idag förra onsdagen och följande blogginlägget. Visst var mina kortfattade kommentarer om hur man tolkar Bibelns skapelseberättelse mycket kortfattade och kategoriserande men jag tycker nog ändå att mitt budskap var tillräckligt tydligt.

Det jag skriver i min ledare som orsakat kontroversen är följande: ”Ett teologiskt seminarium som till exempel lär ut att första delen av 1 Mosebok är en gammal myt, utan historisk förankring, är präglad av liberalteologi. Bibeltroende kan inte ge stöd till en sådan verksamhet.”

Jag kan ärligt talat inte begripa att påståendet är kontroversiellt för en person som hävdar att man är bibeltroende och/eller evangelikal. Jag skriver ”utan historisk förankring”. Jag har inte hört talas om någon som kallar sig för evangelikal som menar att det inte alls finns någon historisk förankring i denna bibeltext. Det kan finnas olika uppfattningar om hur poetisk och symbolisk berättelsen är, men icke-liberalteologer, det jag definierar som evangelikaler är överens om att det finns en historisk förankring och kärna i berättelsen. Det är riktigt att jag här lyfter fram den frågan som en lackmus-test för att avgöra om en teologisk utbildning är evangelikal eller inte. Jag kommer närmare att förklara detta i denna bloggtext. Jag föreställer mig att det är mycket ovanligt att framstående kristna ledare i historien har avvisat all form av historisk förankring i Bibelns skapelseberättelse. 

Läs mer HÄR

_______________
 
"Min följeslagare i den dagliga bibelläsningen"
NT-boken är en utmärkt följeslagare i din dagliga bibelläsning. Gör dina egna anteckningar i pärmen då du läser kapitel efter kapitel. Vad talar till dig? Vad kan jag göra för nya upptäckter i min resa i tron?

Läs mer om NT-boken HÄR

_____________
 
11 januari - 1 Mos 11
EN EGEN VÄG TILL HIMLEN
Bibelläsning: Första Mosebok 11  
Och de sade: "Kom, så bygger vi oss en stad och ett torn som har spetsen uppe i himlen. Låt oss göra oss ett namn" (1 Mos 11:4 FB)

Människorna växte till i antal och i kunskap. De bestämde sig för att bygga ett torn som skulle gå ända upp till himlen och göra sig själva ett namn.

Många människor försöker också idag bygga sig en egen väg till himlen genom goda gärningar . Men alla sådana projekt kommer att misslyckas. Ingen kan komma till himlen genom sina egna gärningar eller sin egen förtjänst. Det är bara möjligt genom Jesus.

Många människor idag strävar efter att göra sig ett namn. Det tänkandet kan till och med smyga sig in i den kristna församlingen. Vi har lätt att bli fokuserade på "vår tjänst" och har svårt att glädja oss åt andras framgång. Men vår uppgift som kristna är inte att göra oss ett namn, utan att proklamera namnet framför alla andra namn, Jesus.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag vill använda mitt liv till att proklamera namnet Jesus.
Läs mer HÄR.
________________
Ord för dagen den 11 januari - Psalm 4
 
FÖRTRÖSTAN TROTS OMSTÄNDIGHETERNA

Bibelläsning -Psalm 4
"När jag är trängd ger du mig utrymme" (Ps 4:2 FB)
"Ni skall veta hur förunderligt HERREN tar sig an den fromme. HERREN hör när jag ropar till honom." (Ps 4:4 FB)

Psalm 4 uttrycker tröst och förtröstan även om omständighterna inte är de bästa.

-Då vi är trängda från alla håll, vill Herren ge oss utrymme.(v.2)
-I svåra tider visar det sig hur förunderligt Herren tar sig an oss (v.4)
-Vi får förtrösta på Herren under livets alla förhållanden (v.6)

Smaka på ordet förtröstan. Förtröstan innebär en fast punkt bortom mina känslor. En fast punkt bortom mina tankar och intellekt. En fast punkt bortom mina omständigheter.

Smaka på ordet för-tröstan. Att visa tillit före. Att förtrösta på Gud är att visa tillit innan vi sett honom gripa in.

Utifrån denna förtröstan avslutas psalmen med aftonbönen:
"I frid kan jag lägga mig ner och sova, ty du, HERRE, låter mig bo i trygghet." (v.9)

-- >  Mannakorn att tugga på under dagen: "Förtrösta på Herren" (vers 6)

Läs mer HÄR.
________________


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar