tisdag

TISDAG DEN 24 JANUARI

24 januari - 1 Mos 24
 
KRISTUS OCH BRUDEN

Bibelläsning: Första Moseboken 24

"Jag binder dig med en ed vid HERREN, himmelens Gud och jordens Gud, att du inte tar en hustru åt min son från döttrarna till kananeerna som jag bor ibland, utan att du går till mitt land och till min släkt och där tar en hustru åt min son Isak." (1 Mos 24:3-4 FB)

Kapitel 24 är berättelsen om hur Abraham sänder sin tjänare till ett annat land för att hämta hem en brud åt sin son Isak.

Här ser vi, som så många gånger i Gamla Testamentet, hur berättelsen pekar fram mot en fullbordan i Nya Testamentets tid och i vår.

Abraham representerar Gud Fader, som sänder ut sin tjänare, den Helige Ande, för att hämta hem en brud, församlingen, som ska föras fram till Isak, brudgummen, Jesus.

Nya Testamentet talar vid många tillfällen om mötet mellan brudgummen och bruden som en bild då Jesus ska hämta hem den renade församlingen:
"Ty han ville ställa fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck eller skrynkla eller något annat sådant. Helig och fullkomlig skulle den vara."(Ef 5:27 FB)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vid två tillfällen i detta kapitel faller Abrahams tjänare ned och tillber Herren. Det är tillfällen då han ser Guds handlande i sitt liv. Borde jag lära något av Abrahams tjänare?
Läs mer HÄR.
________________
 
Ord för dagen den 24 januari - Matteus 18
ATT BLI BARN PÅ NYTT
Bibelläsning: Matteusevangeliet 18
"I samma ögonblick kom lärjungarna fram till Jesus och frågade: "Vem är störst i himmelriket?" Då kallade han till sig ett barn och ställde det mitt ibland dem och sade: "Amen säger jag er: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket."
(Matt 18:1-3 FB)

Vad är det som är så speciellt med att vara barn? Barn kan vara osams, elaka, avundsjuka och skräniga. Varför ställer Jesus fram barnet som förebild för hur vi måste vara för att komma till himmelriket?

Kan det vara det lilla barnets fullständiga beroende av föräldrarna?
Kan det vara det lilla barnets tillit till att föräldrarna i alla lägen ska sörja för barnets behov?

I alla fall är det egenskaper som Jesus önskar se hos oss.
-ett fullständigt beroende av Gud i våra liv. "Utan mig kan ni inget göra"
-en tillit till att Gud ska ta hand om oss i alla livets situationer. "Gör er inte bekymmer"



-->  Mannakorn att tugga på under dagen: Gudstillit
Läs mer HÄR.
_________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar