torsdag

TORSDAG DEN 31 AUGUSTI

Reformationens slagord del 3: Sola fide (Tron allena)

- Olof Edsinger i Efter Kristus -

Detta slagord kan till stora delar ses som en ”tvilling” till det föregående. Vi blir frälsta av nåd genom tro, i kontrast till att bli frälsta genom våra goda gärningar.

I vår tid är det ovanligt med kristna som rakt ut säger att de sätter sin förtröstan till sina gärningar. Möjligen kan vi ibland göra detta utan att förstå vad vi gör. Till exempel har jag i flera sammanhang hört människor säga saker i stil med ”du duger som du är i Guds ögon” och ”han/hon som är så snäll måste få komma till himlen” – vilket förstås är att beteckna just som en gärningslära, eftersom man sätter sin förtröstan till personliga meriter snarare än till Guds nåd. Men som sagt: den här typen av uttalanden är inte alltid genomtänkta ur en dogmatisk synvinkel.

Till saken hör dock att det finns en betydande förvirring även när det gäller det lilla ordet ”tro”. Särskilt under trosrörelsens och Livets Ords framväxt var det en ganska vanlig erfarenhet att den så kallade trosundervisningen förknippades med krav, prestation och dåligt samvete. Orsaken till detta var att betoningen på tron som det som öppnar oss för Guds välsignelser – något som är bibliskt och sant – i vissa lägen kunde omvandlas till ett krav: ”om du inte blir välsignad på det sätt som du hade förväntat, måste det handla om den svaga eller bristfälliga tro”.


Läs mer HÄR

_________________
 
31 aug - 1 Sam 25
 
BUNDEN MED LIVETS BAND

Bibelläsning: Första Samuelsboken 25

"Om någon står upp för att förfölja dig och vill döda dig, skall min herres liv vara bundet med livets band hos Herren, din Gud."  (1 Sam 25:29 FB)

Abigail går in och räddar situationen då hennes man, Nabal, gör bort sig totalt. David var på väg att utrota Nabals släkt, då Abigail träder emellan och talar ord från Gud till David.

Hon säger till David att hans liv är bundet till Herren med livets band (vers 29). Vilket fantastiskt uttryck! Att vara bunden med livets band till Gud. Att ha en fast punkt i tillvaron som man är ihopbunden med. Alla som inte är sammanbundna med Gud svävar fritt utan riktning i en tillvaro utan mål. Och ännu värre: man kan till och med vara hopbunden med det onda och gå den ondes ärenden.

Vilken förmån att vara bunden fast vid Jesus. Thorvald Löwö uttrycker det så här i en sångvers:
"
Jag är bunden fast vid Jesus, bunden fast med kärleksband, intet mäktar nu att skilja, mig ifrån min Jesu hand. Hans är nu min hela vilja, jag är hans, ett ringa barn. Jag av nåd är härligt frälsad, frigjord ut ur satans garn."



==> Mannakorn att tugga på under dagen: "Bunden fast vid Jesus"
_________________
 
Ord för dagen den 31 augusti - Psalm 104 och 105
 
MINA TANKAR - Psalm 104

Dagens bibelläsning: Psalm 104
"Må mina tankar behaga honom, jag vill glädja mig i Herren" (Ps 104:34 FB)

Psalm 104 är en enda lång lovsång till Gud och hur Gud skapat och styr hela jorden. Då psalmisten inser Guds storhet kommer bönen om att psalmistens tankar ska kunna behaga Gud.


Vi kanske oftast bedömer vår egen helgelse efter vad vi gör och vad vi säger. Men Gud tänker djupare än så. Han vet att all synd börjar i våra tankar. Det utförs inga syndiga handlingar som inte förberetts i våra tankar. Jakobs brev säger att då begäret har blivit havande föder det synd (Jak 1:15). Jesus säger att vi kan begå äktenskapsbrott i våra tankar.


Inför detta får vi bara be Gud att han ska rena det som finns inne i mig. För det som finns inne i mig är det som kommer att komma ut förr eller senare.


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Rena mina tankar, Gud



           HERRENS UNDER - Psalm 105
 

Dagens bibelläsning: Psalm 31
"Fråga efter Herren och hans makt, sök alltid hans ansikte" (Ps 105:4 FB)

En tacksägelsepsalm över vad Herren har gjort och för den han är. Psalmisten ser sig tillbaka i tacksamhet och ger en historielektion om Herrens trofasthet och alla hans under. Psalmen talar om Abraham, Jakob och Isak Mose och hela historien om befrielsen från slaveriet.

Historilektionen tydliggör att utan Herren och Herrens makt är folket fölorade.

Så är det också idag. Vi kanske tror att vi har förmåga att åstadkomma resultat, men i Guds rike kan ingenting utföras utan Herren. Vi måste ständigt påminna oss om att fråga efter Herren och hans makt och att ständigt söka hans ansikte.

Idag får jag söka hans ansikte. Idag får jag fråga efter hans makt och under. 
 
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar