tisdag

TISDAG DEN 29 AUGUSTI

Nyhetsflödet tisdag den 29 augusti
Reformationens slagord – del 1: Sola scriptura

- Olof Edsinger i Efter Kristus -

Stora delar av den protestantiska reformationen kan sägas vila på fem pelare, som tillsammans ger en god bild av vad som är en reformatorisk syn på kristen tro. Det är slagord som från början har formulerats i polemik med 1500-talets katolska kyrka, men som äger giltighet även i dag. Deras funktion är inte bara dogmatisk, utan även själavårdande. Alla inleds med ett ”sola” på latin, vilket betyder ”allena” på svenska. I den här artikelserien ska vi därför ta en titt på reformationens fem slagord, för att se hur de kan tala in i vår tid – och i våra egna liv. Först ut är ”Skriften allena”, eller Sola scriptura på latin.

Läs mer HÄR.

________________
 
Gåvoboken
Gåvoboken har varit slutsåld sedan en tid. Nu har vi fått en ny tryckning av boken så nu är det möjligt att köpa den igen.

Boken kostar 120 kronor och du beställer den via ett mejl till info@rupeba.se. Postens porto 28 kronor tillkommer.

Läs mer om GÅVOBOKEN HÄR

_______________
 
29 aug - 1 Sam 23
 
"DÅ FRÅGADE DAVID HERREN"

Bibelläsning: Första Samuelsboken 23
"Då frågade David Herren än en gång och Herren svarade honom" (1 Sam 23:4 FB)

David är på flykt för sitt liv. Mycket av hans liv går ut på undkomma Saul. I allt David gör är han beroende av Guds ledning. I de tretton första verserna av kapitlet ser vi hur David fyra gånger frågar Herren om hur han ska göra (vers 2, 4, 11,12). David litar inte bara på sitt eget omdöme, i allt han gör är han beroende av Gud.

Hur är det i mitt liv? Lever jag mitt liv efter mitt eget huvud eller är jag beroende av Gud i mitt vardagsliv?

Det mest fantastiska livet är att leva i Guds plan med mitt liv. Att uppleva att få gå i "
förberedda gärningar" (Ef 1:10) är att verkliga leva. Gud har en plan för varje människas liv. Så många människor missar den planen därför att de inte gör som David: "Då frågade David Herren än en gång och Herren svarade honom".


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Lever jag mitt liv efter mitt eget huvud eller är jag beroende av Gud i mitt vardagsliv?

______________
 
Ord för dagen den 29 augusti - Efesierbrevet 5
 
PRÖVA VAD SOM ÄR HERREN KÄRT

Bibelläsning: Efesierbrevet 5
"Pröva vad som är Herren kärt" (Ef 5:10 FB)

Dagens kapitel jämför relationen mellan äkta makar med relationen till Gud. Även om det finns likheter, så finns det även olikheter.

-Relationen till Jesus är inte jämlik. Vi är inte två jämlika parter.
-Relationen från Jesu sida är ovillkorlig. Vi väljer varje dag hur vår relation tar sig uttryck. Guds kärlek till oss är ovillkorlig.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Gud, gör det viktigt för mig idag att pröva vad som är dig kärt.

__________________


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar