lördag

LÖRDAG DEN 5 AUGUSTI

Vill du vara med att läsa Bibeln?
Nu är ett bra tillfälle att börja. Idag börjar vi läsningen av Ruts bok i Bibeln.

De flesta kristna vill gärna läsa Bibeln, men många har svårt att få något system i bibelläsningen. Om du vill kan du få vara med oss i bibelläsningen. Just nu håller vi på att läsa Gamla Testamentet på två år.

Vi läser ett kapitel om dagen och varje morgon får du ett mejl med några tankar från det kapitel vi läser den dagen. Vi är nu många som är med i den här bibelläsningsplanen.


Om du vill vara med behöver du bara skicka ett mejl till info@rupeba.se och skriva UTMANINGEN. Då får du ett mejl varje morgon och tillgång till bloggen där vi sparar alla tidigare inlägg.

Välkommen med du också! (Det kostar naturligtvis inget och du kan avbryta prenumerationen när du vill)
/Peter 

___________________
 
5 aug - Rut 1
FÖREBILD - Rut 1

Bibelläsning: Rut 1
"Ty dit du går vill också jag gå, och där du stannar vill också jag stanna. Ditt folk är mitt folk och din Gud är min Gud (Rut 1:16 FB)

Noomi hade med sin familj flyttat till ett främmande land med sin man och sina två söner. Mannen dog strax efter flytten. Pojkarna gifte sig och tio år senare dog bägge sönerna. Noomi, som hade förlorat allt i livet, bestämde sig då för att flytta tillbaka till sitt hemland. (vers 1-5)

En av svärdöttrarna, Rut, hade bestämt sig för att följa med Noomi till det för henne okända landet. Hon var inte tvungen till det, men hon var tydligen fast övertygad om att det var det rätta för henne. Tydligen hade Noomis gudsrelation gjort ett starkt intryck på henne. En av förklaringarna till att Rut ville följa med Noomi var: "Din Gud är min Gud". Noomi hade varit en förebild som var värd att följa.

Jag skulle önska att jag levde så att andra människor skulle säga detsamma till dig. Att de skulle säga: "Jag har sett hur du lever och din gudsrelation. Nu har jag bestämt mig: Din Gud är min Gud."

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Paulus skriver: "Ha mig som förebild". På vilka sätt kan jag vara en förebild för andra människor? 
_______________
 
Ord för dagen den 5 augusti - 2 Kor 6
 
                         ETT VIDÖPPET HJÄRTA

Bibelläsning: Andra Korintierbrevet 6
"Vi talar helt öppet till er, korintier. Våra hjärtan är vidöppna. Hos oss har ni det inte trångt, men hos er är det trångt. Gör som vi! Jag talar som till barn. Vidga också ni era hjärtan."
(2 Kor 6:11-13 FB)

Paulus talar här om ett vidöppet hjärta. Vad menar han egentligen med det? Jag tror inte att han menar att vi ska öppna vårt hjärta mot allt som kommer vår väg. Det påstås att vi tar emot mellan 3.000 och 10.000 intryck per dag. Alla intryck är inte postitiva. Vi ska inte öppna vårt hjärta för alla intryck.

Vad ska jag då öppna mitt hjärta för?

I första hand ska mitt hjärta vara vidöppet för Gud. Inte bara under min personliga andaktsstund utan genom hela dagen. Gud vill tala till mig, vägleda mig och uttrycka sin kärlek till mig.

Men jag ska också ha ett öppet hjärta till människor runt omkring mig. Försöka förstå dem och ge vidare av den kärlek som jag tar emot av Herren.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Gud kommer säkert att ge mig många tillfällen att praktisera det idag.

Läs mer HÄR.
______________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar