onsdag

ONSDAG DEN 30 AUGUSTI

Reformationens slagord – del 2: Sola gratia (=Nåden alena)

- Olof Edsinger i Efter Kristus -


Alla kristna vet nog att vi blir frälsta av nåd, men det som reformatorerna reagerade på i deras egen samtid var att nåden och de goda gärningarna så ofta bakades ihop i samma ”kaka”. Resultatet blev att det var svårt att finna frälsningsvisshet, eftersom kyrkan själv inte ansåg att det var tillräckligt att förtrösta på Guds nåd.

Nu behöver vi ju inte läsa länge i Guds ord för att se att ”tron utan gärningar är död”. Men rent själavårdsmässigt är det ändå avgörande att kunna lita på att helgelsen, hängivenheten, de andliga övningarna etcetera visserligen fyller en viktig funktion – men att det endast är tack vare nåden som vi blir frälsta. Med apostelns ord: ”Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig” (Ef 2:8–9).

I många reformatoriska kretsar har man samtidigt varit medveten om att det finns en annan fallgrop utifrån den här betoningen, och det är att vi börjar ”synda på nåden” – att vi alltså tar Guds favör för given, som om den vore en rättighet snarare än en dyrbar gåva. Men när vi gör detta är det inte längre ”nåden allena” vi bekänner oss till. I stället är det en ny form av gärningsrättfärdighet, om än i andra kläder.


Läs mer HÄR.

___________________
 
30 aug - 1 Sam 24
HÄMND

Bibelläsning: Första Samuelsboken 24
"HERREN skall döma mellan mig och dig, och HERREN skall hämnas mig på dig, men min hand skall inte komma vid dig. Det är som det gamla ordspråket säger: "Från de ogudaktiga kommer vad ogudaktigt är." Min hand skall inte komma vid dig." (1 Sam 24:13-14 FB)


Saul gjorde livet svårt för David. David fick ständigt fly för Sauls ständiga försök att döda David. Nu hade Saul gått ut med tretusen man för att döda David (vers 3). David och hans män gömde sig längst in i en grotta och dit in gick Saul för att uträtta sina behov (vers 4).

David fick då ett "gudagivet" tillfälle att göra slut på sin förföljare, men David skonade Sauls liv. Även om David var en krigare som dödat tusentals män förut kunde han inte förmå sig att döda Saul, som var Herrens smorde, för sin egen personliga vinnings skull. David tog inte saken i egna händer, utan överlät domen och hämnden i Guds händer.

I Nya Testamentet kan vi läsa: "
Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren."  (Rom 12:19)

Känner du dig dåligt behandlad? Söker du efter ett tillfälle att "ge igen"? David hade så mycket tillit till Gud att han kunde lämna över ansvaret för domen till Gud. Har du det?
 

==> Mannakorna att tugga på under dagen: Har jag så mycket tillit till Gud att jag kan lämna över domen till honom?
________________
 
Ord för dagen den 30 augusti - Psalm 103
 
LOVA HERREN

Dagens bibelläsning: Psalm 103
"Lova Herren, min själ, ja, hela mitt inre skall prisa hans heliga namn" (Ps 103:1 FB).

Brukar du tala med dig själv? Det gör David i denna psalm. Han tilltalar sin egen själ, sitt eget inre, och talar om vad själen ska göra.

Vem är det annars som bestämmer din sinnesstämning?
Är det hur du mår? Är det andra människor och vad de säger eller gör mot dig? Är det om du har framgång eller inte som bestämmer? Är det andra omständigheter?

Här tar David kommando över sin själ och talar om vad den ska göra. Lämna alla negativa tankar och se upp till Herren. Det kan verkligen förändra min sinnesstämning.

För det finns skäl att prisa Herren för vem han är och vad han gör.
-han förlåter (vers 3)
-han helar (vers 3)
-han befriar mig (vers 4)
-han mättar mitt begär med sitt goda (vers 5)

Även om omständigheterna förändras här i livet är Gud densamme. Så vi får ta tag i situationen och tillsammans med David och miljoner andra säg: "Lova Herren min själ".

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Lova Herren min själ. 

_______________


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar