tisdag

TISDAG DEN 8 AUGUSTI

Vart är vi på väg? - Del 3

Sommaren 2013, nyss hemkommen från Lettland och snart på väg till Norge, skrev jag ett antal inlägg på temat
"Vart är Frälsningsarmén på väg?"

 
Det blev 6 inlägg. Jag kommer efter hand att publicera dessa inlägg på nytt under sommaren. Därefter kommer en aktuell kommentar om var jag tror vi befinner oss idag. Jag kommer att lägga ut inläggen på tisdagar och torsdagar.

Det tredje inlägget kan du läsa HÄR.

Det är fyra år sedan jag skrev dessa inlägg. Har vi tagit några steg sedan dess? Och  i så fall i vilken riktning?


Här finner du de tidigare inläggen:
Del 1
Del 2


/PB 

__________________
 
8 Aug - Rut 4
GENOM GENERATIONER
Bibelläsning: Rut 4
"Grannkvinnorna gav honom ett namn och sade: "Noomi har fått en son". De kallade honom Obed och han blev far till Isai, Davids far."  (Rut 4:17 FB)

Våra liv har till stor del präglats av våra föräldrar. Var vi föddes och våra uppväxtförhållande har spelat stor roll i vår utveckling. Våra föräldrars liv har till stor del präglats av deras föräldrar. Kommande generationer kommer till stor del att präglas av våra liv och de val vi gör i våra liv.

Rut, en utfattig invandrarkvinna, blir genom sin trofasthet och tillit till Gud, stammoder åt kung David och senare till Jesus.

Våra liv påverkar. Även om vi inte själva har barn påverkar våra liv andra människor och våra liv är en del av världshistorien. Våra liv och våra val kan bidra till det bättre eller till det sämre. Våra liv spelar roll. Lev det väl. i Trofasthet och tillit till Gud.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Mitt liv påverkar andra människors liv.

________________
 
Ord för dagen den 8 augusti - Andra Korintierbrevet 9
 
OCH SKÖRDA

Bibelläsning: Andra Korintierbrevet 9
"Det säger jag: Den som sår sparsamt skall skörda sparsamt, och den som sår rikligt skall skörda rikligt."
(2 Kor 9:6 FB)

I detta sammanhang talar Paulus om en insamling av pengar. Paulus skriver att det finns ett förhållande mellan det vi ger och det vi får. Denna princip gäller inte bara pengar, den gäller på många områden av livet.

Den gäller till exempel vårt vittnesbörd. Då vi håller inne med vårt vittnesbörd om vad Gud har gjort i mitt liv stannar det där.

Men om vi delar med oss och berättar för andra vad Gud har gjort i vårt liv, så att den som lyssnar öppnar sig för Gud och tar emot det du vittnar om, så blir den människan naturligtvis berikad.

Men, du blir inte fattigare om du vittnar så att en annan människa blir frälst. Du blir välsignad tillbaka många gånger om, då du ser att Gud kunde använda ditt vittnesbörd för att nå en annan människa.


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig Gud att frikostigt dela med mig av allt det du välsignar mig med. Till välsignelse för andra och mig själv.
_____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar