tisdag

TISDAG DEN 9 JANUARI

Från Nyhetsflödet den 9 januari
Nu förföljs kristna mer än någonsin förr
- Sändaren -
I en ny rapport slår den katolska organisationende Aid to the Church in need fast att kristna situationen för kristna de senaste åren blivit sämre än någonsin. Rapporten som täcker de två senaste åren handlar om läget för kristna i ett trettontal nationer där kristna redan tidigare bedömds vara extra utsatta.

Enligt rapporten skulle kristendomen helt ha utplånats i Syrien och Irak om inte militären hade satt stopp för Islamiska staten och andra islamistgrupper, och om inte humanitär hjälp nått fram till den kristna minoriteten som tvingats på flykt. Hotet från just islamister är som starkast i länder som Sudan, Iran, Saudiarabien och Egypten men i rapporten finns även andra krafter med som förövare.

I Indien är det hindunationalister som försöker rensa bort alla icke-hinduer ur det tidigare kejsardömet och dessa grupper har blivit allt starkare då landet nu styrs av hindunationalistiska BJP. I Kina och Nordkorea, är det istället statskommunismen som genom hårdare religionslagar och tillslag mot kyrkor gjort att förföljelsen av kristna blivit värre.

Läs mer HÄR

____________________
 
Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag”
(Rom 8:2)


Att bli en kristen är som att byta hyresvärd. Så länge som jag har min gamla hyresvärd, har han rätt att komma till mig varje månad och avkräva mig hyran. Men när huset köpts upp av en annan har den gamla hyresvärden ingen rätt att komma och kräva mig på någonting.

Så länge jag tillhörde denna världen, det vill säga innan jag blev frälst, kunde den som är herre i denna världen, nämligen djävulen, göra anspråk på att jag skulle tjäna honom. Men när Jesus blir Herre i mitt liv, blir han som en nye hyresvärden. Då kan fienden komma och anklaga mig för det ena och det andra, men jag behöver bara hänvisa honom till Jesus som köpt mig fri och som nu har ansvaret för mig.

BÖN

Tack Jesus att du har köpt mig fri från allt det gamla, och att jag är fri från alla skyldigheter mot det gamla livet. Tack att fienden inte kan anklaga mig längre för du har betalat min skuld.
____________________
 
9 jan - 2 Krön 32
ATT FÖRMEDLA NYTT MOD

Bibelläsning: Andra Krönikeboken 32
"Med honom är en arm av kött, men med oss är Herren vår Gud, och han ska hjälpa oss och föra våra krig.” Och folket fick nytt mod genom det som Juda kung Hiskia hade talat." 


Den assyriske kungen Sanherib drog med sin här in i juda och hotade Jerusalem. Kungen i Juda, Hiskia, talar tro och hopp till folket: "Var frimodiga och starka! Var inte rädda eller modlösa inför Assyriens kung och hela skaran som han har med sig, för med oss är en som är större än den som är med honom."


Sanherib sände budskap in i Jerusalem för att folket skulle förlora hoppet och sluta lita på sin Gud. Sanherib påminner Jerusalems invånare om hur många länder Sanherib lagt under sig och att ingen av dessa länders gudar hade kunnat rädda dem.


Den yttre striden hade inte börjat, men det pågick en "psykologisk krigföring". Sanherib visste att om Jerusalems invånare slutade hoppas och slutade ha tillit till sin Gud, skulle de bli ett lätt byte för honom.


Det slutade med att Herren räddade Jerusalem utan strid och Sanherib fick dra sig tillbaka med skam.


Samma kamp pågår idag. Det kanske inte finns ett synligt krig mot de kristna i vårt land idag, men det pågår en psykologisk krigföring. Satan tänker att om han bara lyckas få de kristna att förlora tron och tilliten på Herren och hans ord, så har han vunnit kampen. Är han på väg att lyckas?


Bidrar du till att förmedla nytt hopp och tilltro till guds ord eller bidrar du till att tron på Guds ord minskar?


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag önskar bidra till att tilliten till Gud och hans ord ska växa ibland oss.
________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar