måndag

MÅNDAG DEN 22 JANUARI

GT-boken 
På samma sätt som 2016, då vi läste Nya Testamentet och Psaltaren på ett år, kommer vi också nu, då vi läser Gamla Testamentet på två år, att ge ut kommentarerna samlade i A5-pärmar.

GT-boken del 1-4 är nu klara och de övriga delarna kommer att publiceras efterhand som de blir färdiga. 
Det går att köpa dem då de kommer ut och det går också att prenumerera på GT-boken. Skriv bara ett mejl till info@rupeba.se och beställ de delar du vill ha eller tala om att du vill uppsatt på prenumerationslistan. Då skickar vi automatiskt ut nya delar då de publiceras.

Utgivningstakten följer bibelläsningsplanen Gamla Testamentet på två år.

Preliminär lista för när de olika delarna kommer att bli färdiga:

GT-boken del 1 blev färdig i mars 2017. Innehåller en översikt över Gamla Testamentet samt Första och andra Moseboken.

GT-boken del 2 blev färdig i juli 2017. Från Tredje Moseboken till Ruts bok.

GT-boken del 3 blev färdig i november 2017. Den innehåller Psalmerna från Bibeln. GT-boken del 3 publicerar vi som andaktsbok under titeln "PSALMBOKEN".

  GT-boken del 4 blev färdig i januari 2018. Från Första Samuelsboken till Esra.

GT-boken del 5 beräknas bli färdig i juli 2018.

GT-boken del 6 beräknas bli färdig i december 2018.

_______________
 
Från Nyhetsflödet den 22 januari
Muslimen drömde om kyrkan och blev frälst

- Joakim Lundqvist i Dagen -
En ung, muslimsk flykting sitter i Gävle, samhället där han hamnat på sin flykt undan kriget i sitt hemland, och funderar. Han har varit med om något han inte begriper eller kan tolka betydelsen av.

Flera nätter i rad har han drömt samma dröm, om och om igen. Han har sett en stor lokal full med tusentals människor som står med händerna lyfta. Drömmen återkommer, men han vet inte hur han ska relatera till den. Vad betyder detta? Vad är det för en plats han drömmer om?


Läs mer HÄR

_______________
 
22 jan - Esra 9
"VI HAR JU ÖVERGETT DINA BUD"

Bibelläsning: Esra 9
"Vad skall vi nu säga, vår Gud, om allt detta? Vi har ju övergett dina bud" (Esra 9: 10 FB)
Esra blev förskräckt då han förstod att folket hade blandat sig med de inkringliggande folken (vers 2). Esra kommer inför Herren och bekänner att folket har övergett Guds ord (vers 10).

Kyrkan av idag har en tendens att blanda in främmande läror och uttryckssätt i kyrkans liv. Man ser ofta kyrkor annonsera om mediTationsformer med utgångspunkt i österns religioner. Det verkar som om det inte vore nog att tillbe Gud, utan man måste dessutom blanda in andra former för religion för att kompensera bristerna i den den kristna tron.

Kyrkan av idag har på många sätt övergett tron på Guds ord och väljer ofta att gå helt andra vägar än dem som Herren givit oss i sitt ord.

Esra blev förskräckt och skämdes inför Gud då han såg folkets avfall. Hur reagerar du på vår tids avfall? 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur reagerar jag på kyrkans (=vårt) avfall från Guds ord idag? 
______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar