lördag

LÖRDAG DEN 6 JANUARI

Från Nyhetsflödet den 6 januari
NYA LEDARE FÖR FRÄLSNINGSARMÉN I SVERIGE/LETTLAND
- Dagen - 
Från och med nu i januari tar Marianne och Clive Adams över ansvaret för Frälsningsarmén i Sverige och Lettland. På lördag välkomnas de i högkvarteret i Stockholm.

"Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor” (Titus 2:11). Så lyder den senaste av många uppdateringar på Clive Adams Facebooksida. Kommendör Clive Adams är känd för att vara aktiv på sociala medier. Det kan nog komma väl till pass nu, när han ska leda Frälsningsarmén i ett av världens mest digitaliserade länder.


Läs mer HÄR

____________________
 
Men dina skyddslingar mättar du, deras barn får vad de behöver och lämnar kvar åt sina barn…” (Ps 17:14)

Min mormor Axelina, som jag aldrig har träffat, hade sju barn. Flera av barnen emigrerade till USA i början av seklet, och jag har haft privilegiet att få läsa en del av skriftväxlingen som korsade Atlanten. Mormor skrev om att det behövdes pengar här hemma, och emigranterna sände ständigt hem en del av sin inkomst. När hennes söner varit i USA i fem eller sex år, skriver hon till dem att huset behöver målas om, och att hon längtar efter dem och hoppas att de ska komma hem. Det var bekymmersamt för mormor.

Strax efteråt skriver en av mina morbröder att han fått ”kallelsen” till frälsningsofficer. Han ska stanna i USA och gå på officersskolan, Han skriver om sin överlåtelse till Gud, att ”han inte längre äger sig själv, allt tillhör Gud”. Han skriver att han var helt tillfredställd nu då han lagt allt i Guds hand.

Jag tänker: Stackars Axelina! Nu skulle det dröja ytterligare åtta år innan han kunde komma hem till Sverige igen. Men Axelina skriver tillbaka till sin son: ”Må Gud hjälpa och leda dig så att du får bli till stor välsignelse. En gång när vi höll på att förlora dig, bad jag att mina barn skulle få leva och bli till välsignelse. Nu tackar jag Gud och beder för dig.”

Och Gud hjälpte Axelina. Och hennes barn och barnbarn blev välsignade, och jag är ett av dem, och jag får leva i uppfyllelsen av hennes välsignelsebön.

BÖN

Tack Jesus för dem som gått före. Tack att det har funnits människor, som bett för oss och som välsignat oss, och tack att vi får leva i uppfyllelsen av deras förböner idag.
________________
 
6 jan - 2 Krön 29
FÖRBUND

Bibelläsning: Andra Krönikeboken 29
"Hiskia var tjugofem år när han blev kung, och han regerade tjugonio år i Jerusalem. Hans mor hette Abia och hon var dotter till Sakarja. Han gjorde det som var rätt i HERRENS ögon, alldeles som hans fader David hade gjort." (2 Krön 29:1-2 FB)


Stora delar av 2 Krönikeboken är som att åka berg-och-dalbana. Den ena kungen gör det som inte är rätt i Herrens ögon och landet kommer i svårigheter och folket får lida under förtryck. Därefter kommer en kung som gör det som är rätt i Herrens ögon och folket upplever framgång, välsignelse och befrielse. Sedan kommer en kung....

Kung Hiskia gör vad han kan för att stabilisera landet och vad som finns i folkets hjärtan. Han säger: "Men nu har jag i sinnet att sluta ett förbund med Herren" (vers 10).

Då man sluter ett förbund har man bestämt sig. Ett förbund innebär att man avger löften och ingår en pakt med någon.

Hur är det med ditt liv?
-Är ditt liv som en berg-och-dalbana som går upp och ner?
-Är ditt liv med Herren som ett samboförhållande? Du vill leva tillsammans med Herren, men utan någon förpliktelse eller löften.
-Är ditt liv med Herren som ett särboförhållande? Du vill leva ditt eget liv, men vill att Herren ska finnas tillgänglig för dig då du vill?
-Är ditt liv med Herren som ett äktenskap? Du ingår en förpliktigande pakt och avger trohetslöften.

Det var det sista alternativet som Hiskia bestämde sig för. Var finns du? Gud vill att du ska ge honom löften: "Ge löften och infria dem åt HERREN, er Gud!" (Ps 76:12) 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur ser mitt förbund med Herren ut?
________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar