onsdag

ONSDAG DEN 3 JANUARI

Från nyhetsflödet den 3 januari
Skola: Vi vill ha bön i stället för mindfulness
- Världen idag -
Låt ”inre bön” bli ett alternativ till yoga och mindfulness i skolan. Det skriver församlingen Arken, som driver Kungsskolan, i en ansökan till Skolinspektionen.

Mindfulnessmetoden är starkt influerad av buddhismens andliga synsätt, påpekar församlingens pastor Linda Bergling i ansökan.

Att använda mindfulness och yoga för att få barnen att slappna av är inget alternativ på Kungsskolan i Kungsängen, nordväst om Stockholm. Teknikerna härrör nämligen från buddhismen och hinduismen, menar Linda Bergling, pastor i församlingen Arken som driver skolan.

Församlingen har nu därför skickat en ansökan till Skolinspektionen där de anhåller om att få använda ”Inre bönen för barn” som alternativ till mindfulness och yoga.

Metoden, som har utformats av Bergling själv, innebär att barnet överlåter kroppen till Gud, får be i sitt inre, får lyssna till en kort bibeltext som beskriver hur värdefullt och älskat det är och slutligen får tid till stillhet och tacksägelse. Alltsammans beskrivs på en cd-skiva med lärarhandledning.

Målsättningen med den ”Inre bönen” är att bland annat hjälpa barnet till en djupare form av inre lugn och ro.


Läs mer HÄR.

___________________
 
Herren svarade: "Gå ut och ställ dig på berget inför Herren. Herren skall gå fram där." En stark storm som klöv berg och krossade klippor gick före Herren. Men Herren var inte i stormen. Efter stormen kom ett jordskalv. Men Herren var inte i skalvet. Efter jordskalvet kom eld. Men Herren var inte i elden. Efter elden kom ett stilla sus. När Elia hörde det gömde han ansiktet i manteln och gick ut och ställde sig vid ingången till grottan. Då ljöd en röst…” (1 Kon 19:11-13)


Vi går ofta långa promenader. Då pratar vi om allt som hänt runt omkring oss. Ibland skrattar vi. Ibland gråter vi och ibland ber vi.

En tidig höstdag hade vi bestämt oss för att gå en ”tyst” promenad. När vi hade gått en stund upptäckte jag att jag hörde en massa saker. Jag hörde saker rent fysiskt. Jag hörde en bäck, som porlade vid sidan av vägen och ljudet från bäcken blandades med en underbar fågelsång. Men jag hörde också en massa saker i mitt inre, och jag kunde lyssna. Jag hörde Gud tala, och jag bara visste att det var han.

BÖN

Herre, förlåt oss att vi ofta är så upptagna med att tala till, och med varandra. Ibland talar jag också till Dig så mycket, att jag inte urskiljer din röst mitt i bruset och kan höra vad du vill säga mig.
____________________
 
3 jan - 2 Krön 26
"SÅ LÄNGE HAN SÖKTE HERREN..."

Bibelläsning: Andra Krönikeboken 26
"Han rådfrågade Gud så länge Sakarja levde, han som lärde honom förstå Guds syner. Så länge han sökte HERREN, lät Gud det gå väl för honom." (2 Krön 26:5 FB)

Ussia blev kung i Juda. Det började bra (vers 4), och slutade illa (vers 16). "Så länge han sökte HERREN, lät Gud det gå väl för honom" (vers 5).

Det vilade en speciell välsignelse över hans liv så länge han sökte Herren. Det finns ett samband mellan välgång och att söka Herren. Miljontals människor har upplevt det. Från att ha levt ett liv i mörker och missbruk, har de mött Herren och fått ett helt annat liv.

Många hundra år efter att dessa ord uttalades om Ussia, säger Jesus detsamma: "Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också" (Matt 6:33).

Gud har inte förändrats. Idag tvåtusen år senare säger Han detsamma till dig: "Sök först Guds rike..."

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Sök först Guds rike.
_______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar