måndag

MÅNDAG DEN 8 JANUARI

Från Nyhetsflödet den 8 januari
Aimee Semple Mcpehrson
Jag fick ett mail från en god vän med information om en del av väckelsehistorien som jag inte kände till. Jag har översatt inledningen av artikeln och resten finns att läsa på engelska. Artikeln är publicerad i Christianity Today.



"Jag har aldrig hört någon människa tala så. Utan ett ögonblicks avbrott kunde hon tala mellan en timme och en och en halv och hålla åhörarna trollbundna” (Rapport från en av åhörarna)

1913 blev en frälsningsarmé-dotter hastigt inlagd på sjukhus för blindtarmsinflammation. Hennes liv hängde på en tunn tråd. Under de senaste månaderna hade hon upplevt att hennes andliga liv torkade ut. Hon hade en gnagande känsla av att Herren väntade något mer av henne.

Hon berättade senare att hennes sjukdomstillstånd förvärrades och att en sköterska tog henne till rummet som var avdelat för dem som var döende. Hon kämpade för att andas och hörde sköterskan säga "Hon har inte långt kvar”.

Men så hörde hon en annan röst som sa: ”Nå, kommer du att gå?” Hon förstod att hon måste välja mellan att gå in i evigheten eller att gå ut i tjänst för Gud. Hon valde tjänsten. I ett ögonblick försvann smärtan, andningen började fungera och snart återvann hon kraften.

Inom ett årtionde blev den unga kvinna ett amerikanskt fenomen. Från att ha varit helt okänd kunde man läsa om henne tre gånger i veckan på förstasidorna av de ledande tidningarna i Amerika. Idag går hennes arv vidare genom kyrkan hon grundade: The International Church of the Foursquare Gospel (Den Internationella fyrfaldiga kyrkan). Många betraktar henne (tillsammans med Billy Sunday) som den mest framträdande väckelseförkunnaren i början av 1900-talet.

Den rörelse hon grundade har idag, cirka åttio år efter hennes död, runt två miljoner medlemmar i 30.000 församlingar.

Rörelsen heter Foursquare Church för att den bygger på fyra grundstenar: Jesus som den ende som kan frälsa, Jesus är den som helar, Jesus är den som döper i med Helige Ande, Jesus är den kommande brudgummen.

Läs mer HÄR.
_______________
 
Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristi ord” (Rom 10:15)

”Jag kan inte tro” säger man, och det är kanske inte så konstigt. Bibeln säger att tron bygger på förkunnelsen av Kristi ord. Och om man aldrig utsätter sig för att höra Kristi ord kan tron aldrig växa till. Det är först när man öppnar sig för sanningarna och sammanhangen i Bibeln som tron kommer.

På samma sätt säger en del ”Jag känner mig inte frälst”. Nej, men frälsningen är inte heller en känsla. Frälsningen är en verklighet som bygger på vad Gud själv säger i sitt ord, Bibeln.

Vi använder ibland bilden av ett tågset för att tydliggöra hur känslor och tro hänger ihop med Bibeln. Först har vi loket som får symbolisera Guds ord. Det är bara loket som kan dra tåget framåt. Sedan kommer första vagnen. Det är tron, som liksom hakar på Guds ord. Sist kommer vagnen som får representera känslorna. Den hänger liksom bara med när tron har fått fäste i Guds ord.

BÖN

Jesus jag vill växa i tron på dig. Därför vill jag både läsa Bibeln själv, och lyssna till när andra undervisar i Ordet. Öppna mitt hjärta så att jag kan ta emot det du vill säga mig, och tro på det i djupet av mitt hjärta. 
____________________
 
8 jan - 2 Krön 31
AV HELA HJÄRTAT
Bibelläsning: Andra Krönikeboken 31
"Allt han företog sig när han sökte sin Gud, vare sig det gällde tjänstgöringen i Guds hus eller lagen och budorden, gjorde han av hela sitt hjärta, och han var framgångsrik." (2 Krön 31:21 FB)

Hiskia fortsätter sitt arbete med att rensa ut avgudarna och bygga upp tempeltjänsten. Han befallde folket att de skulle ge prästerna och leviterna vad de behövde, för att de skulle kunna hålla fast vid Herrens undervisning (vers 4).

I den sista versen i kapitlet ser vi nyckeln till ett framgångsrikt liv: i allt han gjorde, i praktiska saker såväl som då det gällde Guds ord, sökte han Gud av hela sitt hjärta.

Det är det Gud söker. Gud söker det som är helhjärtat. Han hatar det halvhjärtade. Det är antingen-eller som gäller. 


Det största budet gäller fortfarande idag: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet" (Matt 22:37-38) 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Ett odelat hjärta åt Herren. Vad innebär det i mitt liv? 
_________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar