söndag

SÖNDAG DEN 5 NOVEMBER

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 5 november
 
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Nytt jobb, ny bok och tid med barnbarn

Så var det dags för ännu en söndag efter en händelserik vecka. Den nya veckan har bland annat inneburit att Rut och jag börjat jobba igen, efter två månader som "pensionärer". De som har tillgång till Pärleportalen har under veckan kunnat läsa följande: 

"Från 1 november tillträder löjtnanterna Rut och Peter Baronowsky på deltid tjänster som Resursofficerare i Lettland samt Territoriellt mentorskap för officerare i Sverige. 
Vi hälsar Rut och Peter välkomna hem till Sverige och är glada för deras villighet till tjänst." 
Det nya jobbet innebär att jag förmodligen kommer att tappa lite fart då det gäller det planerade bokskrivandet. Men innan vi började jobba fick jag i alla fall iväg "PSALMBOKEN" till tryckeriet. Jag räknar med att den kommer tillbaka från tryckeriet runt nästa helg.

"PSALMBOKEN" är en andaktsbok med utgångspunkt i psalmerna i Bibeln. Den innehåller 150 andakter, en från varje psalm. Den kommer att kosta 160 kronor och det går att beställa den redan nu. Jag berättar mer om den boken i morgon. Kan du tänka dig en bättre julklapp till någon du tycker om?


Det var lite om nytt jobb och om ny bok. Så kommer några ord om barnbarnen. Det är inga nya barnbarn, det är de gamla vanliga.

Stockholmsbarnbarnen har haft höstferie i veckan. Förra helgen sov de över här tillsammans med yngste sonen. På söndagen följde vi med dem dit de brukar gå på gudstjänst på söndagarna. Det blev Hill Song i Stockholm.

Nu i helgen har vi också besök av Norgebarnbarnen. De tog även med sig sina föräldrar. På lördagen kom även Stockholmsbarnbarnen hem till oss, så huset var fullt!

Det blev en del promenader. Sparkcyklar och cykel parkerades noggrant vid varje lekpark vi passerade.

Nu är det snart dags för en ny vecka. För vår del kommer veckan att innehålla några dagar i Riga. Vi får återkomma till det nästa söndag.

Tills dess önskar jag dig en välsignad vecka!

Peter Baronowsky

________________
 
5 nov - 2 Kung 19
GUD HAR HÖRT DIN BÖN

Bibelläsning: Andra Kungaboken 19

"Då sände Jesaja, Amos son, detta bud till Hiskia: "Så säger HERREN, Israels Gud: Jag har hört det som du har bett till mig angående Sanherib, kungen i Assyrien."  (2 Kung 19:14 FB)

Hiskia stod inför en övermäktig fiende. Den assyriska kungen står utanför Jerusalem med en här på flera hundratusen soldater. Hiskia förstår att han, mänskligt sätt, inte har en chans mot denne fiende.

Hiskia vänder sig gång på gång till Gud i sin nöd. Då han får ett hotelsebrev från den assyriska hären, tar Hiskia med brevet och lägger fram det inför Herrens ansikte i Herrens hus (vers14).

Till slut får han beskedet genom Jesaja som säger att Gud har hört hans bön och att Gud ska befria Jerusalem.

Gud vill säga detsamma till dig idag. "Jag har hört din bön". Gud känner din situation, och han känner dig. Dina böner har nått fram. 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: "Jag har hört din bön"
_________________
 
Ord för dagen den 5 november - Jakob 4
NÄRMA ER GUD
Bibelläsning: Jakobs brev 4
"Närma er Gud, så skall han närma sig er." (Jak 4:8 FB)

Fadern stod och väntade på den förlorade sonen. Då sonen närmade sig Fadern, var Fadern där och festen kunde börja.

Gud tränger sig inte på. Då vi närmar oss Honom, närmar Han sig oss. Då finns Han där för oss.

Tycker du att Gud känns långt borta, kan du vara säker på att det inte är Han som flyttat på sig.

Då vi närmar oss Honom...

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig Herre att leva nära dig idag. I tankar, ord och handling.

____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar