söndag

SÖNDAG DEN 12 NOVEMBER

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 13 november
 
Så var det söndag igen efter en händelserik vecka.

Den gångna veckan har vi varit i Riga ett par dagar för att planera vårt fortsatta arbete i Lettland. Vi ska under de närmaste åtta månaderna  regelbundet arbeta i Riga som resursofficerare på regionhögkvarteret. Den första tiodagarsperioden blir i december.

Många minnen väcktes till liv då vi träffade dem som jobbar på högkvarteret i Riga och som var våra närmaste arbetskamrater under tre och ett halvt år.

På kvällen tog Rut och jag en promenad ned till stranden av den breda Daugavafloden (se bilden). Där såg vi ut över vattnet i kvällsmörkret och bad vår kvällsbön. Det kändes välbekant. Det var vår fasta kvällsrutin att gå ned till stranden för vår kvällsbön under åren vi bodde i Riga. Vi har har säkert gått den promenaden hundratals gånger.

I fredags fick vi vår nya bok från tryckeriet och under helgen har jag skickat ut den till alla dem som hade beställt boken i förväg. Boken är en andaktsbok med andakter från Psaltaren i Bibeln. Du kan läsa mer om boken HÄR

Under veckan har vi dessutom vid några tillfällen fått besök av gamla goda vänner. Jag funderade ett tag på om huvudbenämningen av gästerna var "gamla" eller "goda", och kom fram till att de både var gamla och goda. Det gäller alla gäster under veckan utan barnbarnen som sov över hos oss under helgen. Dom är bara "goda". Det tar ett tag innan de blir "gamla".

Nu är det söndagsmorgon och snart dags att åka till kåren för förmiddagsgudstjänst. Sedan börjar en ny vecka.

Ha en välsignad vecka!
Peter Baronowsky.

_____________________
 
12 nov - 1 Krön 1
 
SLÄKTEN FÖLJA SLÄKTENS GÅNG

Bibelläsning: Första Krönikeboken 1

"Adam, Set, Enos, Kenan, Mahalalel, Jered, Hanok, Metusela, Lemek, Noa, Sem, Ham och Jafet.
Jafets söner var Gomer, Magog, Madaj, Javan, Tubal, Mesek och Tiras. Gomers söner var Askenas, Rifat och Togarma. Javans söner var Elisa och Tarsis, kitteerna och rodaneerna.
 Hams söner var Kush, Misrajim, Put och Kanaan. Söner till Kush var Seba, Havila, Sabta, Raama och Sabteka. Raamas söner var Saba och Dedan
." (1 Krön 1 FB)

Så börjar Första Krönikeboken. Det ena namnet efter det andra. Sedan fortsätter uppräkningen i flera kapitel i boken.

De uppräknade namnen är inte bara enskilda isolerade individer. De finns i ett sammanhang. De hänger samman med dem som gått före och dem som kommer efter. Föräldragenerationen påverkar barngenerationen och då barngenerationen blir vuxen kommer de att vara med och forma nästa barngeneration. I psalmen sjunger vi "Släkten följa släktens gång". Så är det och varje generation lämnar avtryck till nästa generation.

Mina föräldrar möttes då de var små i söndagsskolan på Frälsningsarmén i Tranås. Jag fick senare växa upp i ett frälsningsarméhem. Om jag inte hade gjort det är sannolikheten stor att jag inte varit frälsningssoldat idag. Jag kanske inte ens hade varit kristen. Ingen vet vilka livsval jag hade ställts inför om jag vuxit upp i andra sammanhang.

Kriser och livsval för en människa kan sätta spår i flera kommande generationer.

Vilka spår sätter du i kommande generationer? Ditt liv kan ha stor betydelse för några människor om hundra år? Var noga med vilka spår du lämnar efter dig? 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vilka spår lämnar jag efter mig?
_________________
 
Ord för dagen den 12 november - 1 Pet 4
FÖRVALTARE
Bibelläsning: 1 Petrusbrevet 4 
"Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds mångfaldiga nåd" (1 Pet 4:10 FB)

Hur förvaltar jag Guds nåd? Paulus säger: "Jag kastar inte bort Guds nåd" (Gal 2:21). Vad betyder det att kasta bort Guds nåd?

En förvaltare är någon som har hand om någon annans saker och som sköter dem som ägaren vill att de ska bli skötta. Gud vill att hans nåd ska nå fram till så många människor som möjligt.
==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur kan jag förvalta Guds nåd i dag så att den når fram till en annan människa?
________________________


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar