söndag

SÖNDAG DEN 19 NOVEMBER

Tidig söndagsmorgon den 19 november
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndagsmorgon igen och snart är vi på väg till Stockholm. Den här helgen är Rut och jag engagerade i en Bibelhelg på Templet i Stockholm.

Det är på Templet som Rut och jag är soldater, även om vi nästan aldrig är där. Då vi flyttade till Norge för drygt fyra år sedan, var det meningen att vi skulle vara där i två år, så vi flyttade aldrig vårt soldatskap till Norge. Men de två åren blev fyra och då vi äntligen flyttade hem till Sverige, blev det inte till Stockholm, utan till Västerås.

Igår (lördag) hade vi bibelstudier och idag avslutas Bibelhelgen med gudstjänst. På gudstjänsten blir det soldatinvigning, hornmusikkåren spelar, sångarna sjunger och predikan på temat "Då slutade oljan att rinna...". Texten är hämtat från 2 Kungaboken 4:1-7, och handlar om en änka efter en profetlärjunge som kommer till Elisa med sitt problem. Kvinnans man hade haft en skuld och nu kom fordringsägarna och krävde att få hennes söner som slavar för att betala skulden. Men predikan kommer inte att sluta med "Då slutade oljan att rinna...", den kommer mer att handla om förutsättningarna för att oljan ska börja rinna igen. Oljan är ofta en bild på den Helige Ande i Bibeln.

Om du läser detta tidigt och finns i närheten kanske du hinner till Templet i tid för gudstjänsten. Den börjar klockan 11 och Templet ligger på Östermalmsgatan 69. Jag tror till och med att det blir kaffe efter gudstjänsten.

Under veckan har jag också fått mig ett par nya terminalglasögon. Det gör att jag ser bättre vad det är jag skriver tidigt varje morgon på rupeba.se. Förhoppningsvis kommer de nya glasögonen att minska antalet felstavningar  i framtiden.

Vi får se hur det blir med det, men nu vill jag slutligen önska dig en välsignad ny vecka. Nästa helg har Rut och jag en Bibelhelg i Trollhättan, så om du finns i närheten....

/Peter Baronowsky 

__________________

19 nov - 1 Krön 9
VAR MAN PÅ SIN PLATS

Bibelläsning: Första Krönikeboken 9

"Men de andra, nämligen sångarna, huvudmän för levitiska familjer, uppehöll sig i kamrarna och var befriade från all annan tjänstgöring, ty dag och natt var de upptagna av sin tjänstgöring." (1 Krön 9:33 FB)

Alla hade sin speciella uppgift. Några hade ansvar för de väldoftande kryddorna, andra för skådebröden, andra för dörrarna, andra för sången och musiken.

Alla hade sin speciella uppgift. Men tillsammans samverkade de i sin gemensamma uppgift: att ära Gud och hjälpa människor att komma i kontakt med Gud.

Så är det också i Guds församling idag. Vi har alla vår uppgift. Gud har satt några att vara apostlar, evangelister, herdar, profeter och lärare (Ef 4:11). Läs också om hur vi alla har olika funktioner i 1 Kor 12:14-27.

Men vi har också en stor gemensam uppgift. Att vittna om Jesus. Att göra Jesus synlig och tillgänglig för andra människor och att ära Jesus med våra liv.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag vill göra min del av vår gemensamma tjänst att göra Jesus synlig på jorden.
_____________

Ord för dagen den 19 november - 1 Joh 1
ATT VANDRA I LJUSET
Bibelläsning: 1 Johannesbrevet 1
"Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd." (1 Joh 1:7 FB)

Att vandra i ljuset, att inte ha några delar av livet som inte tål ljuset, innebär öppenhet och gemenskap med andra människor.

Att inte försöka dölja sina synder, utan att öppet bekänna dem inför Herren, leder också till att vi får leva i ett ständig mottagande av förlåtelse (1 Joh 1:9)
 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig, Herre, att vandra i ljuset

______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar