lördag

LÖRDAG DEN 11 NOVEMBER

Från Nyhetsflödet den 11 november
Evangeliska kyrkor i Ukraina växer snabbt

- Dagen -


Det symboliskt laddade Majdantorget i Kiev fylldes nyligen av 150 000 människor som firade 500-årsjubiléet av reformationen. De evangeliska kyrkorna i Ukraina växer snabbt just nu.

Baptist-, pingst- och andra karismatiska församlingar i Ukraina har döpt över 10 000 personer det här året, och grundat drygt 150 nya församlingar.

Från ukrainska pingströrelsens sida har man samtidigt cirka 500 missionärer utsända, som jobbar i bland annat Ryssland, Västeuropa, Afrika och Balkan.

Det rapporterar Rauli Lehtonen, pastor i Finska Filadelfia i Stockholm och Östeuropamissionär i många år, som i helgen har talat vid en avslutningskonferens i huvudstaden Kiev kring reformationsåret.

Han berättar att det under året har arrangerats kristna konserter, föreläsningar och evangelisation i nästan alla städer och skolor i Ukraina, med anledning av de 500 åren sedan reformationen och Martin Luthers betoning på nåden, tron och skriften.


Läs mer HÄR.

__________________
 
11 nov - 2 Kung 25
TA AV FÅNGDRÄKTEN

Bibelläsning: Andra Kungaboken 25

"Han fick lägga av sin fångdräkt och ständigt äta vid kungens bord så länge han levde. Ett fast underhåll fick han från kungen, visst för varje dag, så länge han levde."  (2 Kung 25:29-30 FB)

Jojakin, kung i Juda, var bortförd i fångenskap till Babylonien. Efter 37 år i fångenskap blev Jojakin benådad och fick tillträde till kungens gemenskap och bord.

Verserna ovan beskriver på ett fantastiskt sätt vad det innebär att bli frälst. Det är verkligen att bli benådad. Det är att få ta av sig fångdräkten och komma in i den riktige kungens gemenskap. Det handlar om att få ett dagligt underhåll, "vårt dagliga bröd" av kraft, frid, glädje och ett meningsfyllt liv.


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag får lägga av fångdräkten och komma ut i den frihet Jesus har köpt för mig! 
_________________
 
Ord för dagen den 11 november - 1 Pet 3
VAR ALLTID BEREDD
Bibelläsning: 1 Petrusbrevet 3
"Herren Kristus skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger" (1 Pet 3:15 FB)

Gud förbereder ständigt tillfällen där jag får vittna om min tro och det hopp jag äger (Ef 2:10).

-Är jag då beredd?
-Tar jag de tillfällen som Herren ger mig?
-Kommer jag att få ett gudagivet tillfälle i dag?
-Jag kanske är Guds möjlighet att nå fram till den människan.

Hjälp mig att göra det ödmjukt, med respekt (2 Pet 3:16 FB)


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att vara beredd då jag möter de gärningar du har förberett för mig idag.

_________________


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar