onsdag

ONSDAG DEN 3 MAJ

Din bibelyn avgör vad du ´hör´ när du läser Bibeln"
 
Din bibelsyn är helt avgörande för vad det är du hör när du läser Bibeln. Om du tror att Bibeln är Guds ord läser du det på ett helt annat sätt än om du tror att Bibeln bara är vad människor en gång trodde om Gud.

I det ena fallet är det Gud som talar till dig, i det andra fallet är det bara en människas åsikter som du läser.

Man kan tänka sig att våra olika uppfattningar om Bibeln kan illstreras på detta sätt:

- Längst ut till höger tänker man sig att Bibeln är Guds ord. Det vill säga att då vi läser Bibeln hör vi Gud tala.
- En mittenposition kan vara att Bibeln innehåller Guds ord. Det vill säga att vi kan finna Guds tilltal i Bibeln, men att det också finns mycket som bara är människotankar.
- Längst till vänster kanske man tänker att Bibeln är vad människor tänkte om Gud. Vi kan studera vad Paulus trodde om Gud, eller vad David trodde om Gud, men det är bara människors ord om Gud.
- Sedan finns det naturligtvis en mängd mellanliggande positioner utefter denna linje.

Läs mer HÄR.
__________________
 
3 maj - 4 Mos 11+12
UTRUSTNING TILL TJÄNST - 4 Mos 11
Bibelläsning: Fjärde Moseboken 11
Jag skall ta av den Ande som är över dig och låta den komma över dem. De skall tillsammans med dig bära bördan av folket, så att du slipper bära den ensam.”  (4 Mos 11:17 FB)

Moses hade blivit utsedd till ledare av Gud. Gud utrustade honom med den Helige Ande. Efter en lång tid som ledare blev han så trött på arbetet att han sa till Gud ”Jag orkar inte ensam bära detta folk, det är för tungt för mig.” (vers 14).

Gud sa då till Moses att han skulle kalla samman sjuttio av de äldste för att de också skulle bli utrustade med den Helige Ande, för att kunna hjälpa Moses med ledarskapet (vers 17).

Händelsen liknar berättelserna i Apostlagärningarna där människor blir fyllda med den Helige Ande. De äldste, som den Helige Ande kom över, började profetera (vers 25).

Men det finns en skillnad. I det Gamla Testamentet utvalde Gud speciella ledare som han utrustade med den Helige Ande. I det Nya Testamentet utöser Gud den Helige Ande över alla människor (Apg 2:17).
Alla är uttagna till tjänst! Du är uttagen till tjänst. Gud räknar med dig. Gud

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Uttagen och utrustad till tjänst!

Läs mer HÄR.
__________________
 
Ord för dagen den 3 maj - Pslam 52
 
VAR FINNS DIN TRYGGHET?
Bibelläsning Psalm 52
"Se, där är en man som ej gjorde Gud till sitt värn! Han litade på sin stora rikedom, han sökte styrka genom att roffa åt sig. Men jag är som ett grönskande olivträd i Guds hus. Jag förtröstar på Guds nåd, alltid och för evigt." (
Ps 52:9-10 FB)

Här beskrivs två sätt att leva.
-Det ena är att roffa åt sig (vers 9), skryta (vers 3), älska lögnen (vers 5) och att förlita sig på sin egen rikedom (vers 9)
-Det andra sättet är att leva i tacksägelse till Gud och hoppas på Gud (vers 11) och att alltid förtrösta på Guds nåd (vers 10)

-Det ena sättet beskrivs som ett träd utan rötter. Uppryckt och utrotat (=utan rötter vers 7).
-Det andra sättet beskrivs som ett grönskande olivträd (vers 10)

Var finns din trygghet?

I din egen förmåga och i dina egna tillgångar eller i hopp och förtröstan på Guds nåd?



==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vem vill jag vara? Var finns min trygghet?
Läs mer HÄR.
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar