lördag

LÖRDAG DEN 13 MAJ

Ibland blir det bara fel...
Jag sorterade en del papper häromdagen och bland dem fann jag en sida med citat från några av våra politiker. Här kommer några:

"Folk uppfattar vallöften som lköften. Det är ett problem för oss"
Lenart Nilsson (s)

"Arbetslösheten drabbar tydligast och hårdast dem som blir utan jobb"
Mona Sahlin (s)

"Volvo är det svenskaste vi har. Det är nästan lika svenskt som spagetti"
Karin Pilsäter (då fp)

"Stockholmare är smartare än lantisar"
då Anna Kinberg (m)

"Min uppgift som femnistisk politiker blir att försöka ta död på myten om våra biologiska olikheter"
Gudrun Schyman (då v)

Även i andra länder finns det skarpa hjärnor:
"Jag var nyligen på resa i i Latinarmerika, och jag ångrar att jag inte läste mer latin i skolan. Då hade jag kunnat tala med folket där"
Dan Quale, f.d. vice-president i USA

/PB
__________________

13 maj - 4 Mos 22
BILEAMS ÅSNA
Bibelläsning: Fjärde Moseboken 22
"HERRENS ängel sade till honom: "Varför har du dessa tre gånger slagit din åsninna? Se, jag har gått ut för att hindra dig, ty jag ser att den här vägen leder till fördärvet."  (4 Mos 22:32 FB)

Kungen i Moab sände bud på Bileam för att han skulle komma och förbanna Israel. Bileam vägrade först att komma, men gav sig så småningom iväg.

På vägen såg Bileams åsninna Herrens ängel stå hindrande i vägen med draget svärd. Åsninnan vägrade att gå vidare, trots att Bileam upprepade gånger slog åsninnan. Men genom att åsninnan såg vad Bileam inte såg, räddade hon Bileams liv.

Jag hör ibland människor ha olika ursäkter för att inte följa Guds ledning för sina liv. Någon säger jag är för gammal, någon annan säger jag är för ung. Någon säger jag har för dålig utbildning, någon annan säger jag har ingen erfarenhet. Någon säger jag är för dum.

Men om Gud kan använda en åsna, skulle han då inte kunna använda dig? Gud kunde använda en åsna då inte ens den store profeten Bileam såg Herrens väg. Skulle då inte Gud kunna använda dig?

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Gud kan använda mig.

____________________
Ord för dagen den 13 maj - Apostlagärningarna 6
SOCIALARBETARNA INTAR SCENEN
Bibelläsning: Apostlagärningarna 6

"Stefanos var fylld av nåd och kraft och gjorde stora under och tecken bland folket." (Apg 6:8)

Församlingen växte och man började inrätta olika funktioner i församlingen. I kapitel sex kan vi se två riktningar på tjänsterna:
1/ Att ägna sig helt åt bönen och ordets tjänst.
2/ Den sociala omvårdnaden (här: att dela ut mat)

Men det fanns inga vattentäta skott mellan de olika tjänsteinriktningarna. Även socialarbetarna förkunnade och gjorde tecken och under bland folket. Motståndet växte. Man drog Stefanos inför rätta och skickade fram falska vittnen (Apg.6:13).

Man anklagade inte Stefanos för att han bedrev social verksamhet. Det fick han gärna göra. Det var då han började förkunna om Jesus som myndigheterna vände sig mot Stefanos. Huvudanklagelsen var att man påstod att Stefanos förkunnat att Jesus skulle ändra på deras seder och bruk. (Apg 6:14). Tänk vad vi kan bli förälskade i våra traditioner!

Den som vill stå upp för Jesus kan inte räkna med att bli populär i omvärlden. Ibland kan den som vill stå upp för Jesus möta falska anklagelser. Det gäller både då och nu.

Vågar jag stå upp för Jesus i dag? I en tid som visar allt mindre respekt för Guds ord och Jesus?

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Tack att Du ger mig mod att stå upp för evangeliet idag.
Läs mer HÄR.
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar